Михайло ЛИСЕНКО-ДНІСТРОВСЬКИЙ – майстер музичних інструментів

Михайло Лисенко-Дністровський [26.03.1929–12.02.1990]
Диригент, композитор, му­зикознавець, педагог; розробник конструкції оркестрових кобз. Кандидат мистецтвознавства (1977). Заслужений діяч мистецтв УРСР.

Михайло Васильович Лисенко-Дністровський народився 26 березня 1929 року в Харкові. Закінчив Львівську консерваторію (1960), клас диригування О.Лобанова, балалайки й баяна – Г.Казакова, композиції – Є.Козака. 1949–53 – диригент військового оркестру. У 1960-х рр. – голова Рівнененської обласної асоціації композиторів. Викладав у музичних закладах Львова, Кременця Тернопільскої обл., Тернополя; водночас від 1967 співпрацював із Тернопільським музично-драматичним театром. Від 1973 – у Рівненському інституті культури: від 1978 – доцент. Автор інструментальних творів, критико-публіцистичних статей і рецензій в українській та російській музичній періодиці.

Читати далі »

18 жовтня 2016   (оновлено 21.04.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Майстрування                  

Юлій ЗБАНДУТ – майстер музичних інструментів

Юлій Збандут [22.10.1942 – 17.01.2011]
Майстер з виготовлення народних музичних інструментів, композитор. Дипломант Всеукраїнського телевізійного конкурсу “Сонячні кларнети” (1976).

Юлій Федорович Збандут народився у Росії, в с.Камелик Саратовської обл. Закінчив Артемівське музичне училище (Донецька обл., 1961 рік, клас диригування). Відтоді – артист Харківської філармонії; 1982–84 – музичний редактор Черкаської філармонії; 1984–90 – викладач Черкаської музичної школи №1; 1990–92 – майстер з виготовлення народних інструментів музично-виробничого центру “Культура” (Київ).

Створив низку пісень на слова відомих поетів, зокрема Ліни Костенко, Бориса Олійника, Миколи Вінграновського, Василя Герасим’юка.

Читати далі »

11 вересня 2015   (оновлено 21.04.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Майстрування                  

Микола ПРОКОПЕНКО – майстер музичних інструментів

Микола Прокопенко [01.04.1918 – 26.10.1992]
Конструктор та дослідник українських музичних інструментів, музикант-гітарист, диригент.

Микола Антонович Прокопенко народився у с.Боярка (Будаївка) під Києвом. Навчався в Київському залізничному електротехнікумі (1938) та Київському музичному училищі. Протягом 1939-1945 років працював солістом та хормейстером Ансамблю пісні й танцю прикордонних військ БРСР. Нагороджений орденом Вітчизняної війни ІІ ступеня.

У 1940 році разом з К.М.Смагою став першим студентом класу гітари М.М.Геліса в Київській консерваторії, яку закінчив у 1949 році (диригування – Ю.І.Тарнопольський), а потім продовжив навчатися там само на кафедрі оперно-симфонічного диригування в класах Н.Г.Рахліна і М.М.Каннерштейна.

Читати далі »

31 серпня 2015   (оновлено 21.04.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Майстрування                  

Іван СКЛЯР – майстер музичних інструментів

Іван Скляр [12.02.1906 – 26.10.1970]
Бандурист, майстер музичних інструментів.

Іван Михайлович Скляр народився у м.Миргород Полтавської обл. в родині столяра. Навчався в церковно-парафіяльній школі. Змалку любив малювати, писати вірші, співав у церковному хорі. В юнацькому віці виготовив першу бандуру на 8 басів, 23 приструнки; організував “Селянську капелу бандуристів ім.Т.Шевченка” і тривалий час керував нею.

1943 р. частина бандуристів цієї капели увійшли до українського народного хору Григорія Верьовки, де І.Скляр став концертмейстером групи бандур. У 1950-1956 рр. він керує інструментальним ансамблем народного хору. Під опікою видатного хормейстера Г.Г.Верьовки вивчає теорію музики.

У тісній співпраці з педагогами-бандуристами Київської консерваторії (зокрема С.Баштаном) та високопрофесійними бандуристами Державної капели бандуристів України І.Скляр cконструював концертну хроматичну бандуру з механікою переключення тональностей. Бандура Скляра – високотехнічний академічний інструмент з багатим тембром і глибоким насиченим звуком.

Читати далі »

31 серпня 2015   (оновлено 21.04.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Майстрування                  

Василь ЗУЛЯК – майстер музичних інструментів

Василь Зуляк [19.08.1921 – 20.07.1992]
Виконавець на народних музичних інструментах, майстер з виготовлення, реставрації, реконструкції та вдосконалення українських народних музичних інструментів.

Василь Олександрович Зуляк народився у с.Гермаківка, нині Борщівського р-ну Тернопільської обл. Заслужений працівник культури УРСР (1966). Музичну освіту здобув приватно у місцевих скрипалів Я.Яреми та Гефнера. Грі на народних інструментах навчався у А.Маличка, майстерності з виготовлення музичних інструментів – у Г.Каськуна.

Був завідувачем клубу у Гермаківці (1939–40); директором (1940–41) та художнім керівником (1948–68) Будинку культури у Мельниці-Подільській. Засновник, керівник і диригент одного з перших повоєнних оркестрів українських народних інструментів (1948). 1959 року В.Зуляк організував і очолив у смт Мельниця-Подільська Тернопільської області експериментальну майстерню з виготовлення народних музичних інструментів.

Читати далі »

31 серпня 2015   (оновлено 21.04.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Майстрування                  

Назар БОЖИНСЬКИЙ – майстер музичних інструментів

Назар Божинський Архітектор, кобзар, лірник, торбаніст, громадський діяч, художник, доцент кафедри урбаністики Харківського національного університету будівництва та архітектури.

Закінчив ХНУБА (2007). Кобзарську школу почав опановувати з 2001 р. в Костя Черемського, Віктора Мішалова, на кобзі – у Тараса Компаніченка, на лірі – у Олеся Саніна. Лауреат першої премії конкурсу “Червона Рута – 2013” (Київ) за напрямком “кобзарсько-лірницьке виконавство”. Провадить дослідження з питань народної архітектури, історії кобзарства та традицій народної культури.

Автор наукових праць про народну архітектуру Східної України. Кандидат архітектури. Майстер старосвітських бандур, кобз, лір та інших народніх інструментів. Сотник Харківської пластунської сотні Чорних Запорожців, член Харківського кобзарського цеху.

На сайті:

 

5 червня 2015   (оновлено 21.04.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Майстрування                  

Різні конструкції банджо: корисне для бандурки

Банджолеле-сопрано Firefly Козак Мамай. Кін.18 − поч.19 ст Серед зображень музичних інструментів Козака Мамая на традиційних картинах часом зустрічаємо кобзи, схожі на банджо – немов би зі шкіряним верхом, круглі й без голосника. Зрештою, чому б і ні? Зробити щось подібне не дуже складно, інструмент буде дзвінкий, гучний – та ще й сам-собі-барабан! :)

Тим цікавіше нам сьогодні ознайомитися зі світовим досвідом виготовлення такої конструкції. А її історія – справжній майстровий детектив!

Маємо надію, що цей огляд допоможе зацікавленим вибрати собі готову бандЖурку з-поміж нових чи користованих. А тим, хто захоче зробити собі щось подібне, додасть поживи для роздумів.

  Барабан плюс струни
  Особливості банджо серед родичів лютні
  Матеріали банджової мембрани
  Конструкції для натягу мембрани
  Резонатор
  Кобилочка, підструнник, струни, кілочки
  Функційні відмінності між банджо і бандуркою
  Висновки
  Джерела

Читати далі »

11 січня 2016   (оновлено 21.04.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Бандурка-банджо, Майстрування, Новини, ОГЛЯДИ, Пристосовані, Ремонт, СТАТТІ   Автори:                

Японський саншін – інструмент з “умовно-бандурковим” строєм

Корпус саншіна Саншін (三線, sanshin, сансин) – лютнеподібний інструмент з острова Окінава, що в Японії. Його назва означає просто “три струни”. “Предком” саншіна є китайський сансян, а “нащадком” – чи не найвідоміший японський музичний інструмент сямісен.

Сямісен і саншін   Основний стрій CFC“умовно-бандурковий”.
  Струн/хорів: 3/3.
  Мензура: 600 мм.

Не-японці часто плутають саншін і сямісен, хоч відмінності між цими інструментами доволі значні. У них різний характер звуку. Саншін коротший, його корпус має округлішу форму і традиційно буває обтягнений зміїною шкірою, а корпус сямісена – котячою чи собачою. Плектр (бачі), яким зачіпають струни, для саншіна схожий на кіготь, а для сямісена – плаский. І дуже різною є традиційна музика для цих двох інструментів.

На саншіні можна легко грати як на бандурці, не перестроюючи його.

Читати далі »

5 грудня 2015   (оновлено 21.04.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Бандурка-саншін, Майстрування, Новини, ОГЛЯДИ, Пристосовані   Автори:                

Бандурка-балабайка з дитячої триструнної гітари Loog I

Балабайка Loog I Трапилася нагода придбати цікавий інструмент – триструнну гітару Loog I, розроблену фірмою Loog Guitars у США для початківців – насамперед для дітей. З неї вийшла чудова бандурка-балабайка, форма якої також має аналоги в “мамаївській” іконографії.

Досвід винахідників гітари Loog має багато спільного з нашою народною “балабайковою” музичною освітою для наймолодших. А для нас цей інструмент цінний насамперед тим, що на ньому можна відтворювати автентичний спосіб гри на бандурці-балабайці без асоціювання з трикутними російсько-радянськими формами.

Читати далі »

15 листопада 2015   (оновлено 30.04.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Бандурка-балабайка, Бандурка-гітара, ВІДЕО, Майстрування, Новини, ОГЛЯДИ, Пристосовані, Ремонт   Автори:                

Майстер Микола БУДНИК розповідає про виготовлення музичних інструментів – відео, 1993 рік


Дивитися на YouTube >>

Микола Будник, цехмайстер Київського Кобзарського Цеху, розповідає про виготовлення музичних інструментів. Відеозапис зроблено 1993 року в цеховій майстерні, м.Ірпінь під Києвом. Розмову веде Василь Хитрук, участь у зйомці – Василь Музика.
 

26 жовтня 2015   (оновлено 27.06.2016)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, ВІДЕО, Майстрування, Новини, Ремонт     Майстри:              
Сторінка12