“Бандурковий” стрій у світі – приклади

Гра на банджо. 1856 р. Зайве було б думати, що тільки українці здогадалися зробити собі просто-мажорний побутовий музичний інструмент. Маємо близьких і далеких сусідів, які також про себе подбали. А хто від кого запозичував строї, а чи вони були винайдені автономно – то вже клопіт науковців-органологів та музикологів. Ми ж беремо до уваги тільки факти станом на 20-те століття.

Отже, знайомимося з сусідами по планеті! :) Це не є вичерпний перелік “спільнострійних” з бандуркою інструментів – тут просто зібрані відомі нам приклади. Розглядаємо лише ті інструменти, стрій яких складається з I-го, III-го і V-го ступенів мажорного ладу; такий тип строю умовно називаємо “GBD”.

Усі наведені музичні інструменти мають по кілька варіантів строїв; ми обираємо з них ті, які ближчі до строю п’ятиструнної бандурки: – G2, D3, G3, B3, D4.


Стрій бандурки у світі ЄВРОПА   Німеччина: Вальдцитра   Португалія: Браґінья, Віола де Араме, Кавакінью   Росія: Бандурка, Гітара семиструнна   Україна: Балабайка, Бандурка, Гітара семиструнна   Швейцарія: Гальсцитра

АМЕРИКА   Бразилія: Кавакінью   Куба: Трес   Пуерто-Рико: Типле Рекінто Костеро, Типле Рекінто де Монтанья, Трес Пуерто-Рико   США: Банджо, Банджола, Добро, Струмстік   Чилі: Бандола Аймара

АФРИКАКібанґала   Мадагаскар: Кабосі   Південна Африка: Рамкі

АЗІЯ   Індонезія: Чак

 

ЄВРОПА

Німеччина


Вальдцітер Вальдцитра (Waldzither, Waldoline) – Німеччина

  • Стрій CGCEG – C3, G3 G3, C4 C4, E4 E4, G4 G4 – на два з половиною тони вищий від бандуркового.
  • Струн/хорів: 9/5.
  • Мензура: 430-470 мм.

Приклади гри:

Блюз на вальдцітері >>


^ вгору

Португалія


Браґінья Браґінья (Braguinha, Machete de Braga) – Мадейра, Португалія

  • Стрій DGBD – D4, G4, B4, D5 – повністю збігається з чотириструнним бандурковим, тільки на октаву вищий.
  • Струн/хорів: 4/4.
  • Мензура: зазвичай близько 330 мм.

Приклад гри:



Віола де Араме Віола де Араме (Viola de Arame, Viola de Madeira) – Мадейра, Португалія

  • Стрій GDGBD – G3 G2, D3 D2, G3 G3, B3, D3 D3 – ідентичний бандурковому.
  • Струн/хорів: 9/5.
  • Мензура: 560 мм.

Приклад гри:

Прості фольклорні мотиви:

Приклад легкої побутової музики >>

Навчальна п’єса для інструмента >>

Для тих, кому цікаво – конструкція і розміри віоли де Араме:



Кавакінью Кавакінью (Cavaquinho, Cavaco, Manchete, Machimbo) – Португалія

  • Стрій DGBD – D3, G3, B3, D4 – ідентичний бандурковому.
  • Струн/хорів: 4/4.
  • Мензура: зазвичай близько 330 мм.

На сайті cavaquinhos.pt розглянута історія інструмента і його міграцій. Привертає увагу карта – наводимо її тут. Португальці були знаними мореплавцями середньовіччя, тому справді могли розвезти такий універсальний побутовий інструмент по цілому світу…

Гарний приклад гри:

А тут грають боєм >>


^ вгору

Росія


Бандурка



Гітара семиструнна. 2-а пол. 19 ст. Гітара семиструнна академічна, або “російська” – Росія, Україна

  • Стрій DGBDGBD – D2, G2, B2, D3, G3, B3, D4 – включає в себе бандурковий.
  • Струн/хорів: 7/7.
  • Мензура: 540-650 мм

Протягом 19-20-го століть широко побутувала на територіях Росії й України; витіснена протягом останніх десятиліть гітарою 6-струнною іспанського строю EADGBE.

Семиструнна гітара академічного “російського” строю була запроваджена російським музикантом Андрієм Сіхрою в Москві наприкінці 18-го сторіччя. Докладніше про її історію можна прочитати, наприклад, у двох публікаціях Михайла Стаховича:

  • Михаил Стахович. Смесь: Очерк исторiи семиструнной гитары // Журн. Москвитянин. – 1854. – Т.IV. – С.1-17. (PDF)
  • Михаил Стахович. Продолженiе исторiи семиструнной гитары (Письмо къ А.А.Григорьеву) // Журн. Москвитянин. – 1855. – №15,16. – Август. – С.226-236. (PDF)

Цей самий стрій активно використовували у своїй народній музиці цигани, які проживали на російських територіях.

Приклад гри – видатний російський гітарист-семиструнник Сергій Орєхов, варіації на тему пісні “Їхали цигани”:

Про мензури, розміри інструментів та інше – стаття Конструктивные особенности русской семиструнной гитары.

Народний семиструнний стрій, що побутував в Україні, відрізнявся однією нотою: DGCDGBD. Більше про нього >>


^ вгору

Україна


Балабайка



Бандурка



Гітара семиструнна академічна, або “російська” – Росія, Україна


^ вгору

Швейцарія


Халсітер. 1820 Гальсцитра (Halszither, Krienser Halszither) – Швейцарія

  • Стрій GDGBD – G2, D3 D3, G3 G3, B3 B3, D4 D4 – ідентичний бандурковому.
  • Струн/хорів: 9/5.
  • Мензура: 370 мм.

Як засвідчують історичні зразки, доля цього інструмента значною мірою схожа на долю нашої бандурки: його стрій і способи гри живуть у дуже різних формах – гітароподібна, майже овальна, форма груші і т.д. Тому неможливо було втриматися, щоб не скопіювати кілька світлин з сайту halszither.ch:

Гарний приклад гри на інструменті 19-го століття:


Той самий виконавець:
I merrily kissed… Jig on a Halszither >>
Marche des Femmes – Vals d’Aniviers Valais – Halszither – тут на початку видно цікаву голівку інструмента у вигляді птаха.

Приклад легкої побутової музики:

Халсітер на 15 струн: звучання і світлини >>


^ вгору

 

АМЕРИКА

Бразилія


Кавакінью, Бразилія Кавакінью (Cavaquinho Brazilian, Cavaco, Manchete, Machimbo) – Бразилія

  • Стрій DGBD – D3, G3, B3, D4 – ідентичний бандурковому.
  • Струн/хорів: 4/4.
  • Мензура: зазвичай близько 330 мм.

Інструмент походить з Португалії. У бразилійському варіанті він ледь відрізняється на вигляд: корпус трошки ширший і товщий порівняно з європейськими зразками та стандартними укулеле.

Приклад гри:


^ вгору

Куба


Трес Трес (Tres, Tres Cubano, Cuban Tres, Tresillo) – Куба

  • Стрій традиційно GCE – G4 G3, C4 C4, E4 E3, але нині часто трапляється ADF# – A4 A3, D4 D4, F#4 F#3. Порівняно з бандуркою обидва строї – аналоги четвертої-третьої-другої струни.
  • Струн/хорів: 6/3.
  • Мензура: 480-650 мм.

Приклад гри:

Гарний приклад побутової музики – відома мелодія “Chan Chan”:

Приклад легкої побутової музики >>


^ вгору

Пуерто Рико


Типле Рекінто Костеро Типле Рекінто Костеро (Tiple Requinto Costero, Tiple Requinto De La Costa) – Пуерто Рико

  • Стрій DGB – D4, G4, B4 – ідентичний бандурковому, як четверта-третя-друга струна.
  • Струн/хорів: 3/3.
  • Мензура: 380 мм.

Простий аналог триструнної бандурки-балабайки. Відео прикладів гри поки не знайшлося.



Типле Рекінто де Монтана. Типле Рекінто де Монтанья (Tiple Requinto De Montana) – Пуерто Рико

  • Стрій DGB – D4, G4, B4 – ідентичний бандурковому, як четверта-третя-друга струна.
  • Струн/хорів: 3/3.
  • Мензура: 300 мм.

А це зовсім маленький інструмент, аналогічний попередньому. Відео поки що теж немає.



Трес Пуерто Рико Трес Пуерто Рико (Tres, Puerto Rican) – Пуерто Рико

  • Стрій традиційно GCE – G4 G3 G4, C4 C4 C4, E4 E3 E4 – як четверта-третя-друга струна бандурки.
  • Струн/хорів: 9/3.
  • Мензура:

Інструмент схожий на кубинський трес традиційного строю, але має по три струни в хорі. Часто має форму корпусу, подібну до пуерто-риканського кватро (Puerto Rican Cuatro).

Приклад гри:

+ Ще один гарний приклад >>


^ вгору

США


Банджо Ба́нджо п’ятиструнне (Bluegrass-banjo) – США

  • Стрій GDGBD – G4, D3, G3, B3, D4 – ідентичний бандурковому, лише замість п’ятого баса у банджо тонка струна. Цей стрій найбільш уживаний для народної музики.
  • Струн/хорів: 5/5.
  • Мензура: близько 650 мм

Батьківщина побутування цього інструмента в сучасному вигляді – США. До Америки банджо примандрувало з Західної Африки, разом із темношкірими переселенцями, і певний час залишалося суто в їхньому колі, згодом перейшовши до джазових колективів.

Порівняно з бандуркою, п’ята струна п’ятиструнного банджо коротша і настроєна на дві октави вище від найтовщого бандуркового баса.

Гарний приклад гри:

Більше про цей інструмент: Різні конструкції банджо: корисне для бандурки >>



Банджола Банджо́ла (Banjola) – США

  • Стрій, як і у банджо – GDGBD – G4, D3, G3, B3, D4 – ідентичний бандурковому, але замість п’ятого баса тонка струна.
  • Струн/хорів: 5/5.
  • Мензура: 660 мм.

Такий інструмент виготовляють у США від початку 20-го століття, як дерев’яну альтернативу банджо, хоч він на сьогодні менш розповсюджений, ніж його прототип.

Приклад гри:



Добро – резонаторна гітара До́бро (Dobro), або резонаторна гітара – США

  • Основний стрій DGDGBD – D2, G2, D3, G3, B3, D4.
  • Струн/хорів: 6/6.
  • Мензура:

Інструмент винайдений у США на початку 20-го сторіччя вихідцями зі Словаччини – братами Допера (Dopjera), звідси й назва. Нині цим брендом володіє Gibson Guitar Corporation.

Саме такий стрій ми використовуємо, коли треба на ходу перестроїти шестиструнну гітару на бандурку без жодних переробок. Дуже зручно! :)

Приклад звучання такого інструмента:

Приклад гри на подорожній шестиструнній гітарі з цим строєм: “Англійський танець” Джона Ренборна.



Бриньпалиці, або strumstics Струмстік – дослівно “бриньпалиця” (Strumstick, Dulcitar, Stick Dulcimer, Dulcimer Stick, Dulcijo, Picking Stick, Strumbly, Sweetstick, Walking Dulcimer, Walkabout Dulcimer, Nursery rhyme machine) – США

  • Один з варіантів строю – чотириструнний, DGBD – D3, G3, B3, D4.
  • Струн/хорів: 3/3 або 4/4.
  • Мензура: зазвичай 500-650 мм, хоч бувають і інші варіанти

Інструмент з’явився у США у 1930-х роках, вдосконалений 1981 року. Орієнтований для початківців, які ніколи ні на чому не грали. Найпростіший популярний варіант “бриньпалиці” має три струни, діатонічні лади і стрій GDG, DGD або інші. Чотириструнна ж його версія вже хроматична.

Приклад гри на чотириструнній “бриньпалиці” з бандурковим строєм – перша пісня:


^ вгору

Чилі


Бандола аймара Бандола Аймара (Bandola Aymara) – північні райони Чилі

  • Стрій GCEG – G4 G5 G5, C5 C5 C5, E5 E5 E5, G5 G5 G5 або G4 G5 G5 G5, B4 B4 B4 B4, E5 E5 E5 E5, G5 G5 G5 G5 – на два з половиною тони вищий від бандуркового DGBD.
  • Струн/хорів: зазвичай 16/4, рідше 12/4.
  • Мензура:

Власне, це стрій невеличкої чотириструнної української бандурки – з тією різницею, що на кожну зі струн припадає хор з трьох або й чотирьох однойменних.

Приклад гри – починаючи з 00:43:


^ вгору

 

АФРИКА

 

Кібанґала Кібанґала (Kibangala, Gaboussi, Gabusi, Quanbus, Gabbus) – Африка, Індонезія, Малайзія

  • Стрій DGBD – D2, G3, B3 B3, D3 D3 – ідентичний бандурковому.
  • Струн/хорів: 6/4 або 7/4.
  • Мензура: 480-600 мм.

Інструмент походить зі Східної Африки чи близького Сходу, але нині побутує на дуже великій території: увесь африканський континент, Індонезія і Малайзія.

Приклад гри:

Приклад побутової музики:

Гарний хоровий спів у супроводі інструмента >>


^ вгору

Мадагаскар


Кабосі Кабосі (Kabosy) – Мадагаскар

  • Один з популярних строїв: GGBD – G2, G3, B3 B3, D4 D4 – бандурковий мінус 4-та струна.
  • Струн/хорів: 6/6, 6/4 або 4/4.
  • Мензура: загальних стандартів немає, інструмент буває дуже різних розмірів.

У назві навіть є щось спільне зі словом “кобза”… :)

Приклади гри:

А це вже зовсім автентика! Привертає увагу розмаїття форм і розмірів кабосі. Басові взагалі з однією струною…

Кабосі у складі “троїстої музики” Мадагаскару:


+ Ще одне подібне відео >>


^ вгору

Південна Африка


Рамкі Рамкі (Ramkie, Afri-can, Kitaar) – Південна Африка

  • Один з варіантів строю – GDGBD. Зазвичай цей інструмент настроєний або так, або як звичайна гітара. Усталеного варіанту немає через неофіційне, “домашнє” його побутування
  • Струн/хорів: стандарти відсутні.
  • Мензура: стандарти відсутні.

Приклад побутової гри:

Саме цей інструмент називають ще “африканською гітарою” і роблять у ньому резонатори з металевих коробок або з чого трапиться. У такому вигляді він популярний також у США – як простіший варіант банджо, добро чи струмстіка.

Приклад гри на такому інструменті:

Той самий виконавець зблизька >>

Прикметно, що такий інструмент часто перевертають, щоб грати на грифі правою рукою. Тонкі струни таким чином опиняються зверху і першими приймають на себе удар…

Ще гарний приклад >>

А трапляється й така манера гри:

Блюз на суперовому інструменті з каністри! >> Стрій, зрозуміло, наш… :))

Як зробити рамкі – відео без слів, частина 3:


Виготовлення грифа – Частина 1 і Частина 2 – з коментарями англійською.

Дерев’яна конструкція – з коробки з-під сигар. Звук дуже приємний! Зверніть увагу – дотепно зроблено голівку:) Тут приклад звучання і процес виготовлення:


^ вгору

 

АЗІЯ

Індонезія


Цак Чак (Cak, Keroncong Cak) – Індонезія

  • Стрій DGB – D5 D5, G4, B4 – ідентичний бандурковому, тільки перша струна займає місце третьої, а найтовща міститься посередині.
  • Струн/хорів: 4/3.
  • Мензура: 355-375 мм.

Приклад гри:

Індонезійська “троїста музика”:


^ вгору

Значна частина інформації про строї узята з сайтів stringedinstrumentdatabase.aornis.com, atlasofpluckedinstruments.com.

 

6 липня 2015   (оновлено 03.09.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, ВІДЕО, Новини, ОГЛЯДИ   Автори: ,