Бандурка-балабайка з дитячої триструнної гітари Loog I

Балабайка Loog I Трапилася нагода придбати цікавий інструмент – триструнну гітару Loog I, розроблену фірмою Loog Guitars у США для початківців – насамперед для дітей. З неї вийшла чудова бандурка-балабайка, форма якої також має аналоги в “мамаївській” іконографії.

Досвід винахідників гітари Loog має багато спільного з нашою народною “балабайковою” музичною освітою для наймолодших. А для нас цей інструмент цінний насамперед тим, що на ньому можна відтворювати автентичний спосіб гри на бандурці-балабайці без асоціювання з трикутними російсько-радянськими формами.

Читати далі »

15 листопада 2015   (оновлено 30.04.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Бандурка-балабайка, Бандурка-гітара, ВІДЕО, Майстрування, Новини, ОГЛЯДИ, Пристосовані, Ремонт   Автори:                

Майстер Микола БУДНИК розповідає про виготовлення музичних інструментів – відео, 1993 рік


Дивитися на YouTube >>

Микола Будник, цехмайстер Київського Кобзарського Цеху, розповідає про виготовлення музичних інструментів. Відеозапис зроблено 1993 року в цеховій майстерні, м.Ірпінь під Києвом. Розмову веде Василь Хитрук, участь у зйомці – Василь Музика.
 

26 жовтня 2015   (оновлено 27.06.2016)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, ВІДЕО, Майстрування, Новини, Ремонт     Майстри:              

Майстер Микола ПРОКОПЕНКО розповідає про семиструнну кобзу – відео, 1980-і рр.


Дивитися на YouTube >>

Київський майстер музичних інструментів Микола Прокопенко розповідає про сконструйовану ним на основі давніх зображень семиструнну акомпануючу кобзу.

Відео Віктора Мішалова, середина 1980-х років. Джерело: YouTube, канал користувача Bandurist, збірне відео Leonid Haydamaka – Bandurist, початок з 1:19:27.
 

27 жовтня 2015   (оновлено 27.06.2016)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, ВІДЕО, Давні, Майстрування, Новини     Майстри:              

З історії бандурки – мамаївської кобзи в Україні

З історії бандурки   Вступ
  На чому грав козак Мамай?
  Побутові музичні інструменти в Україні 18-20 століть
  Один стрій для чотирьох інструментів!
  І у сусідів так буває…
  Мамаївський інструмент досі з нами!
  Бандурка і традиційне кобзарство
  Наслідування мамаївських інструментів у 1960-70-х роках
  Бандурки Кобзарського цеху: з 1998 року досьогодні
  Висновки
  Документальні джерела про бандурку (PDF)
 

Багатьох наших сучасників цікавить питання: куди подівся музичний інструмент Козака Мамая – аналог сучасної гітари, і чому його місце в українській музичній традиції тривалий час залишається вільним?

Справді, багата музична культура українців просто не могла бути позбавлена універсального побутового інструмента, розміри якого дозволяли б мати повноцінний бас і давати гарний супровід. Це був інструмент і до співу, і до танцю. Згадаймо Мамаєве: “Гей, бандуро моя золотая! Коли б до тебе дівчина молодая – скакала б, плясала б аж до лиха, що не один чумак одцурався б солі міха!..”

Звівши докупи історичні джерела, фольклорні записи початку 20-го століття й переконливу наукову гіпотезу 1970-х років, ми одержали цілісний, послідовний результат, який проілюстрували друкованими матеріалами, експонатами Національного музею народної архітектури та побуту України та окремими живими інструментами, позиченими у власників.

Читати далі »

Під лежачий камінь вода не тече, або Дещо про музику для себе

Інструмент бійців АТО. 2015 р. На цьому фото – музичний інструмент бійців АТО. Джерело – сторінка МОУ в Facebook: “Є люди, які шукають відмовки, а є люди, які завжди знаходять можливості. Надихаючий приклад: гітара одного з бійців 24-ї окремої механізованої бригади з передової”.

Можливо, це бас-гітара – інструмент має чотири струни. Але нема сумніву в тому, що і в найтяжчі часи музика є нагальною потребою людини!

Напевне, знайдеться немало людей, які люблять музику й спів, але самі не грають і не співають. Відкладають це “на наступне життя”.

Їх ніби можна й зрозуміти: немає вміння, часу, музичної освіти, в країні війна, “все дістало” і так далі. Підстав може бути багато, а причина одна…

Читати далі »

19 липня 2015   (оновлено 29.07.2015)   //   Категорії: Новини, СТАТТІ   Автори:                

Павло Конопленко-Запорожець і його кобза

П.Конопленко-Запорожець Серед багатьох відомих виконавців української діаспори 20-го століття привертає увагу Павло Конопленко-Запорожець [1890–1982]. Називаючи себе кобзарем на тій підставі, що грав саме на кобзі, він видав цікаву книжку про свій інструмент і власний творчий шлях. Докладніше про це видання >>

Музична спадщина митця та опубліковані матеріали засвідчують, що його першим інструментом був традиційний народний варіант мамаївської кобзи, а наступні концертні зразки інструментів, успадкувавши давню форму і конструкцію, були підредаговані автором для академічного виконавства.

Кобза Конопленка-Запорожця мала 8 струн на грифі і 2 або 4 короткі приструнки. Cтрій її, як і стрій бандурки, мав багато спільного із сімома струнами торбана. Це підтверджують, зокрема, англомовні довідкові джерела – en.wikipedia.org та інші – означуючи стрій цієї кобзи як open G tuning і підкреслюючи спорідненість його зі строєм “російської” гітари.

Читати далі »

22 липня 2015   (оновлено 18.06.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, АУДІО, ВИДАННЯ, Давні, Новини   Автори:                

БАНДУРКА: з якого інструмента почати?

З якого інструмента почати?.. На наш погляд, найкраща конфігурація бандурки – це 4 або 5 струн у строях ля мажор або соль мажор. Вона досить компактна, щоб стати подорожнім інструментом, і при цьому звучить практично в гітарному діапазоні.

З нуля краще починати на чотириструнній – тут можна буде вільніше діяти правою рукою. П’ятиструнний варіант має приємний бас, але потребує більшої точності, щоб не зачіпати його у тих акордах, де він зайвий.

Заради справедливості варто сказати також, що кругла форма і невеличкі розміри корпуса з практичного погляду кращі – такий інструмент мобільніший і дає вільний доступ до ладів після 12-го, якщо вони є. Недаремно на зображеннях козака Мамая переважають саме такі інструменти… Прикладом чогось подібного сьогодні, зокрема, є бандурки-банджо.

…Але, як то кажуть, на колір і смак товариш не всяк. Може, Вам сподобається щось інше! :)

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 14.02.2016)   //   Категорії: Новини, ОГЛЯДИ   Автори:                

Як вибирати інструмент

Як вибрати бандурку Отже, Ви визначилися, яку бандурку хочете мати. Якщо у Вас вже є якийсь аналог цього інструмента – перестроюємо його і бавимося. Але якщо його немає й доведеться купувати – тоді Вам стане у пригоді кілька настанов.

Про дорожчі, якісні варіанти тут говорити не будемо – вони зазвичай не потребують особливої уваги при купівлі чи замовленні в інтернет-магазині; ну хіба що подивитися, чи немає механічних ушкоджень. А от маючи справу з недорогими інструментами, зокрема, китайського виробництва, слід їх перевіряти, і по змозі, вибирати з кількох. Добре вибрані, вони бувають дуже непогані.

Зокрема, варто звертати увагу на такі моменти:

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 28.06.2015)   //   Категорії: Новини, ОГЛЯДИ   Автори:                

Як настроїти бандурку

Основний стрій бандурки – соль мажор   Стрій бандурки
  Рекомендовані тональності: Соль мажор, Ля мажор, До мажор − звуки для настроювання бандурки
  Процес настроювання
  Виставляємо рухому підставку − “кобилочку”
  Звуки для настроювання гітар

Стрій бандурки

Найпростіше означення строю бандурки: він мажорний. Бандурку традиційно можна строїти в будь-якій зручній тональності за ступенями (від басу): перший, п’ятий, перший, третій, п’ятий.

Ясна річ, у народному побуті ніхто не дбав про абсолютну відповідність строю інструмента якійсь певній тональності − все було відносно. Кожен настроює бандурку, як йому зручно: до голосу, до струн, до розмірів інструмента і т.д. Ми найчастіше робимо так само, а тут подаємо три “офіційні” версії.

Ноти та аплікатури акордів бандурки на цьому сайті наводимо як для основного, соль-мажорного строю − соль-ре-соль-сі-ре, або латиною GDGBD. На інструменті, настроєному в іншій тональності, ці твори можна грати так само, вони просто звучатимуть відповідно вище або нижче.

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 26.11.2016)   //   Категорії: Новини, ОГЛЯДИ   Автори:                

Автентичний спосіб гри на бандурці

Козаки розважаються. 1778-82 рр. Автентичний спосіб гри на бандурці має свої особливості. Фольклорист Микола Привалов описує його так: “…три верхние струны прижимаются как на гитаре, пальцем указательным, средним, безымянным (и иногда мизинцем) левой руки; но два баса никогда не укорачиваются, указательным пальцем правой руки производится общее по всем струнам бряцание (движением кисти) как на балалайке. Следовательно, в то же время, как левою рукою нажимаются разные аккорды на струнах до − ми − соль, басы до − соль всегда звучат по всей длине, давая однообразное сопровождение в интервале квинты”.

Ф.Солнцев. Акварель. 1844 р.

Процитовано за публікацією: Привалов Николай Иванович. Тамбуровидные музыкальные инструменты русского народа. Очерк их происхождения, появления на Руси и существования (домра, балалайка, лютня, кобза, бандура, бандурка, торбан, мандолина, гитара). Историческое исследование. – “Известия С.-Петербургского общества музыкальных собраний”. – 1905, апрель-июнь. – 1906, февраль.

Прикметно, що подібний спосіб гри застосовується донині в сільському побутуванні балабайок українського строю; тільки басових струн триструнні балабайки не мають. Відмінність же від бандуркового способу, описаного Приваловим, полягає у активному використанні великого пальця лівої руки для притиснення найтовщої струни балабайки.
 

13 червня 2015   (оновлено 16.07.2015)   //   Категорії: Новини, ОГЛЯДИ