“Давній бандурковий” стрій у світі – приклади

Про спільність строю бандурки з строями деяких архаїчних інструментів, на перший погляд, говоримо досить умовно: це ті, у яких відсутня “наша” друга струна, тобто III-й ступінь мажорного ладу, що “відповідає” за мажорне чи мінорне забарвлення строю. Але те, що граємо на бандурці, можна грати й на цих інструментах, пропускаючи другу струну в аплікатурі лівої руки.

Проте, якщо розглянути питання уважно, знаходимо свідчення про те, що подібні строї здавна існували в Україні, і, найімовірніше, передували бандурковому. Докладніше про це див. статтю Ярослава Ящука “Про походження бандурки”.

Отже, тут подаємо строї струнних музичних інструментів, які складаються з I-го і V-го ступенів мажорного ладу – цей тип називаємо “GD”. Перелік таких інструментів не є повним: тут просто зібрані відомі нам факти.

Важливо враховувати, що всі наведені музичні інструменти мають по кілька варіантів строїв.

ЄВРОПА   Україна: Колісна ліра

АМЕРИКА   США: Дульцімер, Струмстік, триструнні гітари Loog

АЗІЯ   Китай: Люцінь, Жуань, Юкін   Таїланд: Пін   Японія: Саншін, Сямісен


 


АМЕРИКА


США


Дульцімер (Dulcimer) – США, гори Апалачі

  • Стрій ADA – A2, D3, A3.
  • Струн/хорів: 3/3, 4/3, 6/3 або інші.
  • Мензура: стандартна 654 мм, але дуже варіюється.

Дульцімер виник у США на початку 19-го століття, у середовищі ірландських та шотландських поселенців. Його порівняно легко зробити, і легко опанувати гру на ньому. Дульцімер традиційної діатонічної конструкції популярний у США і сьогодні – насамперед як інструмент для початківців.

Приклад гри на діатонічному дульцімері:


+ ще один – “Norwegian Wood”

Хроматичний варіант інструмента:



Струмстік – дослівно “бриньпалиця” (Strumstick, Dulcitar, Stick Dulcimer, Dulcimer Stick, Dulcijo, Picking Stick, Strumbly, Sweetstick, Walking Dulcimer, Walkabout Dulcimer, Nursery rhyme machine) – США

  • Стрій: найчастіше триструнний, GDG – G3, D4, G4, DGD – D3, G3, D4 і подібні.
  • Струн/хорів: 3/3 або 4/4.
  • Мензура: зазвичай 500-650 мм, хоч бувають і інші варіанти

Інструмент з’явився у США у 1930-х роках, вдосконалений 1981 року. Орієнтований на початківців, які ніколи ні на чому не грали. Найпростіший популярний варіант “бриньпалиці” має три струни й діатонічні мажорні лади. Чотириструнна ж його модифікація вже хроматична.

Так навчають грі на триструнній версії:



Триструнні гітари Loog (Loog Guitars) – США

  • Строї: різні похідні з шестиструнної гітари, а також AEA – A2, E3, A3 і подібні.
  • Струн/хорів: 3/3.
  • Мензура: повнорозмірний інструмент – 523 мм, міні – ?

Цей інструмент з’явився у США зовсім нещодавно – 2010-го року, і відтоді швидко набуває популярності. Він розроблений насамперед з навчальною метою. За задумом конструкторів, триструнна версія має допомогти дітям і початківцям опанувати шестиструнну гітару. Прикметно, що “давній бандурковий” стрій засновники проекту рекомендують для навчання з самого початку – як найдоступніший.

Блюз на гітарі Loog “давнього бандуркового” строю:


Kерівник проекту розповідає про строї інструмента (відео англійською) »

Більше про такий інструмент: Бандурка-балабайка з дитячої триструнної гітари Loog I.


^ вгору

 


АЗІЯ


Китай


Жуань (阮; ruǎn, ruan, Moon guitar) – Китай

  • Стрій – “бандурковий” мінус друга струна.
  • Струн/хорів: 4/4.
  • Мензура: 425 мм, але бувають інші.

Це інструмент оркестрового призначення, тому має кілька модифікацій:

  • пікколо: gaoyinruan (高音阮, гаоїньжуань, “високоголосий жуань”; стрій: G3-D4-G4-D5)
  • сопрано: xiaoruan (小阮, сяожуань, “маленький жуань”; стрій: C3-G3-C4-G4)
  • альт: zhongruan (中阮, чжунжуань, “середній жуань”; стрій: G2-D3-G3-D4)
  • тенор: daruan (大阮, дажуань, “великий жуань”; стрій: D2-A2-D3-A3)
  • бас: diyinruan (低音阮, диїньжуань, “низькоголосий жуань”; стрій: G1-D2-G2-D3)

Приклад звучання сяожуаня:

А це чжунжуань:

Дажуань:

Стисло про жуань та його різновиди англійською: Ruan – Chinese Plucked String Instrument.



Юкін (月琴, YueQin, Yueh qin, Yueh chin, Moon guitar, юецінь) – Китай

  • Стрій GDGD – G3, D4, G4, D5 – “бандурковий” мінус друга струна.
  • Струн/хорів: 4/4, 4/2, 3/3
  • Мензура: близько 370 мм, але буває й інша

Приклад звучання інструмента:

Китайська музика на юкіні:


^ вгору

 

Таїланд


Пін (พิณ, phin, phyn, pin) – Таїланд

  • Основний стрій EAE – E3, A3, E4 – на тон вищий аналог DG[B]D.
  • Струн/хорів: 3/3.
  • Мензура: 500-600 мм.

Давній традиційний струнний інструмент центральної частини Таїланду. Стрій піна подібний до строю нашої бандурки – мінус друга й п’ята струни – див. схему нижче або PDF. Звук відкритих струн піна схожий також на стрій української ліри. При цьому його діатонічні лади чудово дозволяють грати сумовиті українські мелодії чи псальми. Більше про конкретний зразок піна »

Приклад звучання піна – народна тайська мелодія “Toey Khong”:

Тут використано “зовсім-бандурковий” стрій DGD – D3, G3, D4 – на тон нижчий від основного. Кому цікаві ноти – вони теж є:

Більше різних мелодій:


^ вгору

 

Японія


Санші́н (三線, Sanshin, Jabisen), різновид сямісе́на (shamisen) – Японія

  • Основний стрій CFC – C3, F3, C4 – на тон нижчий аналог DG[B]D. Стрій має назву hon-choushi.
  • Струн/хорів: 3/3.
  • Мензура: 600 мм.

Саншін прийшов до Японії з Китаю. Є давнішим і меншим різновидом сямісена.

Зрідка сьогодні трапляються саншіни традиційної форми, але цілком зроблені з дерева. Приклад такого – Traditional New Wood Sanshin Okinawa Ryukyu »

Саншін і традиційна японська пісня:


+ Ще один характерний приклад »

Саншін і гітарний стиль гри – бій:


^ вгору

 

Значна частина інформації про строї узята з сайтів stringedinstrumentdatabase.comoj.com, atlasofpluckedinstruments.com.