СТРОЇ ІНСТРУМЕНТІВ: Всі строї

Posted in Новини

“Класичний”, або звичайний бандурковий стрій: усе про нього!


Строї GBD, DGBD, GDGBD, DGDGBD, DGBDGBD і подібні − для інструментів з кількістю струн від трьох до восьми. Відкриті струни такого інструмента дають наскрізний мажорний акорд.

Координаційна добірка посилань:

“Класичний”, або звичайний бандурковий стрій – що це таке.

Мелодії для класичного строю на сайті »

“Бандурковий” стрій у світі – приклади »


Posted in Новини

Давній бандурковий стрій: з чим його їдять


Строї GD, DGD, GDGD і подібні − для інструментів з кількістю струн від двох до чотирьох. Відкриті струни такого інструмента мають одну або дві квінти. Цей стрій надає усім мелодіям давнього, “архаїчного” забарвлення.

Координаційна добірка посилань:

Давній бандурковий стрій – що це.

Мелодії для давнього строю на сайті »

Про походження бандурки »
“Давній бандурковий” стрій у світі – приклади »


Posted in Новини

Торбановий стрій: який він


Строї GCDGBD, DGCDGBD і подібні − для інструментів з кількістю струн від шести до восьми. Вдосконалені можливості для акордового супроводу. Цей стрій − “документальний” фрагмент строю торбана − у варіанті семиструнної гітари протягом 19 століття витіснив з народного побуту не лише торбан, але й і п’яти-та чотириструнні бандурки.

Зіставлення строїв споріднених народних музичних інструментів »

Координаційна добірка посилань:

Торбановий стрій – що це є.

Мелодії для торбанового строю на сайті »


Posted in Новини ОГЛЯДИ

“Бандурковий” стрій у світі – приклади

Зайве було б думати, що тільки українці здогадалися зробити собі просто-мажорний побутовий музичний інструмент. Маємо близьких і далеких сусідів, які також про себе подбали. А хто від кого запозичував строї, а чи вони були винайдені автономно – то вже клопіт науковців-органологів та музикологів. Ми ж беремо до уваги тільки факти станом на 20-те століття.

Отже, знайомимося з сусідами по планеті! :) Це не є вичерпний перелік “спільнострійних” з бандуркою інструментів – тут просто зібрані відомі нам приклади. Розглядаємо лише ті інструменти, стрій яких складається з I-го, III-го і V-го ступенів мажорного ладу; такий тип строю умовно називаємо “GBD”.

Усі наведені музичні інструменти мають по кілька варіантів строїв; ми обираємо з них ті, які ближчі до строю п’ятиструнної бандурки: – G2, D3, G3, B3, D4.


ЄВРОПА   Грузія: Пандурі, Чонґурі   Німеччина: Вальдцитра   Португалія: Браґінья, Віола де Араме, Кавакінью, Португальська гітара   Росія: Бандурка, Гітара семиструнна   Україна: Балабайка, Бандурка (мамаївська кобза), Гітара семиструнна, Торбан   Швейцарія: Гальсцитра

АМЕРИКА   Бразилія: Кавакінью   Куба: Трес   Пуерто-Рико: Типле Рекінто Костеро, Типле Рекінто де Монтанья, Трес Пуерто-Рико   США: Банджо, Банджола, Добро, Струмстік   Чилі: Бандола Аймара

АФРИКАКібанґала   Мадагаскар: Кабоси   Південна Африка: Рамкі

АЗІЯ   Індонезія: Чак

Continue reading ““Бандурковий” стрій у світі – приклади”

Posted in Новини ОГЛЯДИ

“Давній бандурковий” стрій у світі – приклади

Про спільність строю бандурки з строями деяких архаїчних інструментів, на перший погляд, говоримо досить умовно: це ті, у яких відсутня “наша” друга струна, тобто III-й ступінь мажорного ладу, що “відповідає” за мажорне чи мінорне забарвлення строю. Але те, що граємо на бандурці, можна грати й на цих інструментах, пропускаючи другу струну в аплікатурі лівої руки.

Проте, якщо розглянути питання уважно, знаходимо свідчення про те, що подібні строї здавна існували в Україні, і, найімовірніше, передували бандурковому. Докладніше про це див. статтю Ярослава Ящука “Про походження бандурки”.

Отже, тут подаємо строї струнних музичних інструментів, які складаються з I-го і V-го ступенів мажорного ладу – цей тип називаємо “GD”. Перелік таких інструментів не є повним: тут просто зібрані відомі нам факти.

Важливо враховувати, що всі наведені музичні інструменти мають по кілька варіантів строїв.

ЄВРОПА   Україна: Колісна ліра

АМЕРИКА   США: Дульцімер, Струмстік, триструнні гітари Loog

АЗІЯ   Китай: Люцінь, Жуань, Юкін   Таїланд: Пін   Японія: Саншін, Сямісен

Continue reading ““Давній бандурковий” стрій у світі – приклади”

Posted in Новини ОГЛЯДИ

Японський саншін – інструмент з “давнім бандурковим” строєм

Саншін (三線, sanshin, сансин) – лютнеподібний інструмент з острова Окінава, що в Японії. Його назва означає просто “три струни”. “Предком” саншіна є китайський сансян, а “нащадком” – чи не найвідоміший японський музичний інструмент сямісен.

  Основний стрій CFC“давній бандурковий”.
  Струн/хорів: 3/3.
  Мензура: 600 мм.

Не-японці часто плутають саншін і сямісен, хоч відмінності між цими інструментами доволі значні. У них різний характер звуку. Саншін коротший, його корпус має округлішу форму і традиційно буває обтягнений зміїною шкірою, а корпус сямісена – котячою чи собачою. Плектр (бачі), яким зачіпають струни, для саншіна схожий на кіготь, а для сямісена – плаский. І дуже різною є традиційна музика для цих двох інструментів.

На саншіні можна легко грати як на бандурці, не перестроюючи його.

Continue reading “Японський саншін – інструмент з “давнім бандурковим” строєм”

Posted in Новини ВИДАННЯ

Ноти для семиструнної гітари або кобзи “класичного” строю, запозичені з різних видань

Ця добірка не претендує на вичерпність або досконалість – сюди потрапляють усі українські мелодії, що знайшлися в Інеті. Маєте чим її доповнити – пишіть, будемо Вам дуже вдячні!

Continue reading “Ноти для семиструнної гітари або кобзи “класичного” строю, запозичені з різних видань”

Posted in Новини

“Англійський танець” Джона Ренборна на бандурковому строї! :)

Цікава знахідка в І-неті – відео користувача TuckamoreDew. На ньому він сам грає твір Джона Ренборна “Англійський танець” на подорожній гітарі Hora Travel румунського виробництва. Але для нас найцікавіше, що використовується при цьому один з варіантів строю резонаторної гітари (dobro), DGDGBD – себто “класичний” стрій для шестиструнного варіанту бандурки.

Світ тісний! :)
 

Posted in Новини

А ВЖЕ ВЕСНА, А ВЖЕ КРАСНА ТА Й ТРИ ВІТРИ НАМ ПРИНЕСЛА (веснянка)

Кіровоградська обл., Ульяновський р-н. Записав Володимир Яремчук.

Синтезатор − жіночий хор (mp3):

Таби на три голоси:

А вже весна, а вже красна
Та й три вітри нам принесла.

Один з дощем, другий з зелом,
А третій з сонцем і теплом!

Що сонечко пригріває,
А зимоньки убуває.

Що зимоньки убуває,
А весноньки прибуває!

Джерело: homin.etnoua.info.

Posted in Новини

АНГЕЛИ, ЗНИЖАЙТЕСЯ (колядка)

Слова Григорія Сковороди, музика Петра Приступова.

Пісня 4 “Саду Божественних Пісень”.

Оригінал тексту й авторські ноти з акордами:

Таби – редакція для бандурки класичного строю (GDGBD):

Ангели, знижайтеся, до землі зближайтеся!
Господь Бог, сотворши віки, живе нині з чоловіки!
Станьте з хором всі собором,
Веселітеся, яко з нами Бог!

Се час виповняється! Се Син посилається!
Се літа прийшла кончина! Се Бог посилає Сина!
День приходить, Діва родить,
Веселітеся, яко з нами Бог!

Ми ж тобі, Рожденному, гостеві блаженному,
Серця всіх нас одверзаєм, в душевний дім призиваєм!
Піснь співая, восклицая,
Веселітеся, яко з нами Бог!

Continue reading “АНГЕЛИ, ЗНИЖАЙТЕСЯ (колядка)”