• Бандурки – оркестрові та акомпануючі кобзи
• Бандурки – домри, мандоліни, балабайки
• Бандурки – гітари
• Бандурки – укулеле
• Бандурки – банджо
• Бандурки – чаранго
• Інші бандурки
Ми в жодному разі не закликаємо Вас знущатися над музичними інструментами! Проте часто буває так, що він лежить без діла й сумує, бо грати нікому… А Вам саме потрібна МАМАЇВКА? Отже, ви одне одного знайшли!
Вдаючись до такого “редагування”, сповідуємо принцип мінімального втручання в первісний стан інструмента. По-перше, так менше мороки, а по-друге, кожен музичний інструмент має своє життя, і наше завдання – розширити його можливості у потрібний нам бік, а не одержати своє будь-якою ціною.
Тому в абсолютній більшості випадків ми лише перестроюємо інструмент, іноді – міняємо струни, ще рідше – робимо додаткові заглибини на поріжку. Як правило, більше нічого й не треба.
Цікаво, що сам факт таких “підредагувань” для бандурки може бути навіть історично виправданим. Адже серед козацьких військових трофеїв напевне траплялися іноземні струнно-щипкові інструменти. Залишалося їх тільки перестроїти на свій лад… :)
Бандурки – оркестрові та акомпануючі кобзи
По своїй суті такі кобзи дуже близькі до бандурки. Докладніше про них див. у публікаціях Спроби реконструкції “мамаївських” інструментів та Давні зразки інструментів.
Для оркестрової кобзи стрій бандурки є цілком зручним і відповідним. Створювалися ці інструменти переважно протягом 1960-80-х рр. як наслідування мамаївських за формою – але з метою заповнення діапазону смичкових інструментів у оркестрі. Тож і рідний стрій у них – квінтовий (“скрипковий”), як і у чотириструнної домри. Але тембр оркестрової кобзи значно м’якший і об’ємніший за домровий. В оркестрах застосовуються виключно металеві струни; для бандуркового строю часто бувають більш вдалими нейлонові.
Найпоширенішими сьогодні є чотириструнні оркестрові кобзи конструкції Миколи Прокопенка – чимало їх свого часу виготовили Мельнице-Подільські виробничі експериментальні майстерні, обслуговуючи оркестри народних інструментів. Струни в них краще замінити повністю на гітарні нейлонові.
Кобзи-прими цього типу мають доволі вузький гриф – майже як у скрипки. Для людей з великими руками це може бути не дуже зручно. Такій бандурці з нейлоновими струнами годиться стрій До мажор.
Альтові й тенорові кобзи з цієї “родини” у якості бандурок добре надаються для всіх. Як бандурки ці інструменти добре звучать у Ля мажорі. Басова оркестрова кобза завелика, тому бандурка з неї гірша, а контрабасова взагалі не для нас.
Акомпануючі кобзи теж мають “мамаївські” форми, але струн на них 6 або 7. Вони використовуються як аналоги гітар – і тому розраховані на відповідні строї. Тож семиструнна – вже “бандуркова”: DGBDGBD, а шестиструнну можна строїти аналогічно, тільки пропустивши з семи струн п’яту: DGDGBD.
1) Конструкція Миколи Прокопенка (спідняк з клепок). Мельнице-Подільські виробничі експериментальні майстерні, майстер невідомий. 1970-і рр. Україна. Докладніше про цей зразок: Бандурка – оркестрова кобза-прима, 1970-і рр.
2) Конструкція Миколи Прокопенка (спідняк з клепок). Мельнице-Подільські виробничі експериментальні майстерні, майстер Яковишин. Зроблена під замовлення у 1983 р. Україна.
Розміри:
• загальна довжина = 71 см;
• ширина корпусу = 25 см;
• товщина корпусу (без струн) = 12 см;
• мензура = 36,2 см.
3) Конструкція Миколи Прокопенка (спідняк плаский). Місце виготовлення та майстер невідомі. 1980-і(?) рр. Україна.
Розміри:
• загальна довжина = 69,5 см;
• ширина корпусу = 25 см;
• товщина корпусу (без струн) = 7 см;
• мензура = 36,7 см.
На такі інструменти добре стають нейлонові струни. Бандурковий стрій – до мажор.
Конструкція Миколи Прокопенка. Мельнице-Подільські виробничі експериментальні майстерні, майстер Камінський. 1970-і рр. Україна.
Розміри:
• загальна довжина = 91 см;
• ширина корпусу = 31,5 см;
• товщина корпусу (без струн) = 14,5 см;
• мензура = 49 см.
Бандурки – домри, мандоліни, балабайки
Домри, мандоліни й балабайки протягом 20-го століття були найбільш розповсюдженими в Україні щипковими інструментами невеликого розміру.
Характерно, що домра в Україні вживалася лише чотириструнна, та й то тільки в академічному виконавстві. Цей інструмент був насаджуваний “згори”, очевидно, як “ідеологічно-наближений” до триструнної домри, що вважається російською. Хоч насправді обидві ці конструкції були винайдені наприкінці 19-го сторіччя, походження й справжня назва їхнього прототипа (випадково знайденого у Вятській губернії старого інструмента з круглим корпусом) невідомі, а строї взяті з російської балабайки (триструнна) та зі скрипки (чотириструнна) – для оркестрових потреб.
Водночас форма будь-якої домри цілком “мамаївська”. Можливо, саме тому в Україні побутує термін “домра-кобза”, причому вживається він і щодо чотириструнної домри, і щодо кобзи оркестрового зразка. А отже нам зовсім не гріх трішки підстроїти домру – і бавитися бандуркою в своє задоволення. Альтові й тенорові модифікації домр з оркестру теж будуть дуже непогані.
Мандоліна, на відміну від домри, знайшла своє місце в народному побуті. Стрій у ній уживали скрипковий, проте вчитися грати було легше, ніж на скрипці, і приваблював лункий звук подвійних струн. А ми сьогодні, прибравши дубльовані струни, маємо з мандоліни маленьку чотириструнну бандурку.
Фабрика народних (щипкових) музичних інструментів ім.Луначарського, м.Ленінград. 02.12.1970 р. Росія.
Розміри:
• загальна довжина = 63 см;
• ширина корпусу = 24,3 см;
• товщина корпусу (без струн) = 9 см;
• мензура = 40 см.
Конкретно цей зразок цікавий тим, що він був перестроєний на бандурку-балабайку безпосередньо у сільському побуті – ймовірно, на Сумщині, десь у 1970-80-х роках.
Фабрика народних (щипкових) музичних інструментів ім.Луначарського, м.Ленінград. 15.06.1960 р. Росія.
Розміри:
• загальна довжина = 77,5 см;
• ширина корпусу = 30,5 см;
• товщина корпусу (без струн) = 13 см;
• мензура = 50,7 см.
Докладніше про цей інструмент: Бандурка з триструнної домри-альта.
Одеська фабрика музичних інструментів, 1950-і(?) рр. Україна.
Розміри:
• загальна довжина = 59 см;
• ширина корпусу = 25 см;
• товщина корпусу (без струн) = 11,5 см;
• мензура = 37,3 см.
Фабрика “Трембіта”, м.Львів. 6 червня 1989 р. Україна.
Розміри:
• загальна довжина = 65 см;
• ширина корпусу = 26,5 см;
• товщина корпусу (без струн) = 6,5 см;
• мензура = 36 см.
Масивний надійний інструмент з непоганим звуком. У ньому досить було зняти парні тонші струни, а решта легко настроїлася в бандурковий Ля мажор. При бажанні можна також легко зробити до-мажорний стрій, замінивши струни на гітарні нейлонові.
Бандурки – гітари та гіталеле
Гітара шестиструнна – сьогодні найдоступніша. Краще дитяча – “половинка” чи три чверті – так буде легше брати деякі акорди. До речі, зверніть увагу: давні семиструнні гітари теж часто бувають невеличкі.
Зробити на шестиструнці 5 струн за п’ять хвилин можна так, як показано на фото. Ці світлини зроблені з шестиструнної Yamaha Guitalele GL-1. Вона має 6 струн, але розмір тенорового укулеле; для бандурки дуже зручна.
Втім, можна непогано грати й на шістьох струнах – наприклад, настроїти 6-й бас в октаву з 4-ю – ре. Як варіант :)
Floda BC-343N. 2010 р. Індія
Розміри:
• загальна довжина = 86 см;
• ширина корпусу = 30 см;
• товщина корпусу (без струн) = 8,5 см;
• мензура = 55,3 см.
Це, мабуть, найбільший зручний розмір для інструмента бандуркового строю. Добре звучить у класичному строї соль мажор.
Конкретно цей екземпляр трапився доволі вдалий. Приклад гри: Ой лопнув обруч.
Musonic. 2012 р. Китай
Розміри:
• загальна довжина = 78 см;
• ширина корпусу = 27,5 см;
• товщина корпусу (без струн) = 7,5 см;
• мензура = 49,5 см.
Продавалася в гіпермакеті серед дитячих іграшок. Цей екземпляр, вибраний з-поміж п’яти, виявився досить непоганим. Він має приємний звук і зручний неширокий гриф, у перерізі трошки опукліший донизу, ніж це зазвичай буває у гітарах. Дає гарний бас; добре працює з нейлоновими струнами.
Yamaha GL-1. 2012 р. Індонезія
Розміри:
• загальна довжина = 70 см;
• ширина корпусу = 23 см;
• товщина корпусу (без струн) = 7,3 см;
• мензура = 43 см.
На нашу думку, з-поміж гітар, доступних для придбання в Україні, для бандурки це найкращий інструмент. Він якісно зроблений, має приємний глибокий звук, при переведенні на п’ятиструнний варіант відстані між струнами на грифі стають дуже комфортні – і для дітей, і для дорослих. А його невеличкі розміри зручні для носіння з собою.
Строїти можна в соль мажорі і в ля мажорі – як більше сподобається.
Korala PUG-40. 2015 р. Китай.
Розміри:
• загальна довжина = 70 см;
• ширина корпусу = 22,8 см;
• товщина корпусу (без струн) = 7,9 см;
• мензура = 43,8 см.
Дуже зручний і практичний інструмент, особливо після переведення на п’ятиструнну версію. Добре тримає бандуркові строї соль мажор і ля мажор.
Loog I. 2015 р. США
Розміри:
• загальна довжина = 76 см;
• ширина корпусу = 15,8 см;
• товщина корпусу (без струн) = 5,3 см;
• мензура = 52,3 см.
Докладніше про такий інструмент: Бандурка-балабайка з дитячої триструнної гітари Loog I »
Loog Mini. 2017 р. США
Новітня розробка для найменших – можуть грати діти від трьох років. Проте дорослим теж годиться.
Обидва варіанти гітари Loog дуже добре надаються для навчання дітей і початківців. Зокрема, вони дають змогу опанувати автентичний бандурковий спосіб гри 20-го століття – для трьох струн, а також давній бандурковий стрій.
Бандурки – укулеле
Укуле́ле, або гавайські гітари мають чотири струни і бувають різної форми та розмірів. Для бандурки добре надаються розміри “концерт” (стрій ля мажор), “тенор” (ля бемоль – соль мажор) і “баритон” (соль мажор). Проте й найменша та найпопулярніша – укулеле-сопрано – добре звучить у до мажорі.
У всіх укулеле першу струну прибираємо, четверту струну ставимо на місце першої, а замість четвертої ставимо четверту гітарну – з металевим обвиттям. Це й буде наш бандурковий бас… :)
Цікаві форми давніх укулеле – в тому числі й цілком “бандуркові” – можна побачити, зокрема, на сайті ukulele.org. Більшість їх, звичайно, гітароподібні; але деякі з них не гріх позичити собі в галерею…
Maxton U-46. 2013 р. Китай
Розміри:
• загальна довжина = 68 см;
• ширина корпусу = 25,5 см;
• товщина корпусу (без струн) = 5,5 см;
• мензура = 39 см.
Ця модель для бандурки – непоганий дерев’яний інструмент бюджетної ціни, доступний в Україні; але це за умови правильного вибору (див. Як вибирати інструмент). Він зазвичай має непоганий звук і відносно широкий гриф – це зручно для дорослих людей і/або початківців. Водночас у нього гарні розміри для подорожей і акомпанування собі до співу. Добре тримає стрій ля мажор.
При купівлі такого інструмента варто звернути увагу на те, що модель Maxton U-46 в багатьох наших інтернет-магазинах подається чомусь як “укулеле-сопрано”, хоч насправді це більший, концертний формат.
Поширені вади: високо струни над грифом; збільшена мензура – інструмент трошки “низить”. Останнє легко “вилікувати” додатковим підструнником-“кобилочкою”.
Співмірні за ціною, але якісніші варіанти укулеле-концерт з полікарбонату: Korala PUC-20 і PUC-30 – див.нижче.
Korala PUC-20. 2015 р. Китай.
Розміри:
• загальна довжина = 60,5 см;
• ширина корпусу = 19,3 см;
• товщина корпусу (без струн) = 7,2 см;
• мензура = 38 см.
Дуже добрий побутовий інструмент. Більше про нього тут: Бандурка з укулеле-концерт Korala PUC-20 – музичний полікарбонат!
BugsGear Travel BL-BK Cobalt. 2017 р. Китай.
Розміри:
• загальна довжина = 52,5 см;
• ширина корпусу = 17,5 см;
• товщина корпусу (без струн) = 6,7 см;
• мензура = 35,3 см.
Дуже гарна й доцільна річ, особливо для подорожей у будь-яку пору року. Докладніше про такий інструмент: Бандурка з укулеле-сопрано BugsGear Adventure Travel.
Gretsch G9101 Camp Uke Blue Sunburst. 2015 р. Індонезія
Розміри:
• загальна довжина = 52,5 см;
• ширина корпусу = 20,5 см;
• товщина корпусу (без струн) = 5,8 см;
• мензура = 34,7 см.
З усіх укулеле-сопрано, які доводилося перестроювати на бандурковий лад, ця, мабуть, справляє найприємніше враження. Глибоке об’ємне звучання, 14 ладів з легким доступом до них завдяки круглому корпусу, “мамаївська” форма – все чудово. Хіба що кілочки не найкращої конструкції, але зроблені якісно, тому терпимі. І трошки дивний колір…
До мажор звучить у ньому ідеально.
Фірма Gretsch реалізує цю модель з 1920-х років.
Makai PK-55. 2013 р. США
Розміри:
• загальна довжина = 53 см;
• ширина корпусу = 16,3 см;
• товщина корпусу (без струн) = 6 см;
• мензура = 35 см.
Для тих, хто хоче собі маленьку бандурку – це приклад якісного і доволі доступного варіанту “майже-мамаївської” форми, яку називають “укулеле-ананас”. Більш розповсюджені в Україні аналоги: Lanikai LU-21P (дорожчий), Korala UKSP-36 (середній), Spongebob SBUPOFT (дешевший).
Добре тримає бандурковий стрій до мажор.
Приклади інших сучасних укулеле-сопрано форми “ананас”-pineaplle:
SpongeBob SBUVOFT. 2015 р. Китай.
Розміри:
• загальна довжина = 64,5 см;
• ширина корпусу = 25 см;
• товщина корпусу (без струн) = 6 см;
• мензура = 34,7 см.
Цікава форма, яку зручно тримати в руках, коли граєш стоячи :) . Перестроюється на до мажор.
Більше про такий інструмент: Бандурка-“стріла” з укулеле SpongeBob SBUVOFT
Maxtone U-35. 2013 р. Китай
Розміри:
• загальна довжина = 52,5 см;
• ширина корпусу = 16,3 см;
• товщина корпусу (без струн) = 6 см;
• мензура = 34,5 см.
Один з найдешевших варіантів для маленької бандурки до-мажорного строю. Приємно виглядає, але потребує дуже уважного вибирання і/або подальшої доробки. Кілки низької якості – їх треба постійно регулювати викруткою, або краще взагалі замінити. Вибираючи з кількох таких інструментів, варто звернути особливу увагу на бряжчання ладів, висоту струн над грифом і мензуру (докладніше див. Як вибирати інструмент).
Бандурки – банджо
Банджові варіанти для бандуркового строю дуже цікаві й перспективні. На картинах-Мамаях теж трапляються конструктивні аналоги, які, схоже, мають натягнену шкіру замість верхньої деки. Звук такого інструмента дуже гучний – добре грати надворі і в залі без мікрофонів. А заодно й барабан під рукою! :)
Банджоле́ле – це “банджо-укулеле”, невеличке чотириструнне банджо. Добре звучить у бандурковому строї. При нейлонових струнах басом на четверту струну може слугувати продубльована третя. Навіть “рідна” з товщиною першої теж сяк-так звучить. Але на сьогодні найбільш вдалою для басової струни є третя гітарна металева.
Для того, щоб поставити товщу четверту струну, іноді буває потрібно гострим терпужком розширити отвір у підструннику.
Велика перевага бандурки-банджо – легкий доступ до ладів після 12-го. Грати там дуже просто, і коли пісенну мелодію “заносить аж туди” – це красиво :)
З мінусів такого інструмента: порівняно велика вага завдяки металевим частинам корпусу; вразливість верхньої деки – шкіряної чи пластикової; можливість пересування підструнника-кобилочки, що спричиняє проблеми настроювання для початківців.
Див. також: Різні конструкції банджо: корисне для бандурки »
Musima. 1980-i рр. Східна Німеччина (НДР)
Розміри:
• загальна довжина = 82 см;
• ширина корпусу = 26,5 см;
• товщина корпусу (без струн) = 6,5 см;
• мензура = 57 см.
Корпус закритий.
Чи не найдоступніший зараз в Україні інструмент, придатний для бандурки банджового типу. Їх чимало продається за приватними оголошеннями на відповідних сайтах. Проте варто звертати особливу увагу на висоту струн над грифом у конкретного зразка: ця конструкція не дозволяє регулювати її механічно, а лише зміною висоти кобилочки.
Вдалою для нашого примірника банджо виявилася заміна струн: три тонші на італійські банджові нейлонові білі Aguila Strings Super Nilgut Classic Banjo, а четверта – третя металева з колишнього комплекту.
Більше про конструкцію цього інструмента: Бандурка з 4-струнного банджо Musima 1980-х років: що всередині?
Gold Tone BUT Tenor Banjo Ukulele. 2015 р. Китай
Розміри:
• загальна довжина = 67 см;
• ширина корпусу = 22,5 см;
• товщина корпусу (без струн) = 8 см;
• мензура = 43,2 см.
Корпус закритий.
Цей інструмент дуже вдалий – красивий, зручний і гучно звучить. Має 20 ладів. Оптимальний “бандурковий” стрій – ля мажор. Найбільший мінус – зроблений і продається далеко від України…
Приклад гри: По діброві вітер виє.
Eddy Finn EF-BU1. 2014 р. США
Розміри:
• загальна довжина = 63 см;
• ширина корпусу = 22,5 см;
• товщина корпусу (без струн) = 8 см;
• мензура = 39,5 см.
Корпус закритий.
Цей інструмент у ролі бандурки взагалі наближений до ідеального – дуже якісно зроблений, красивий, має приємний звук, зручно грати, вдалі розміри. Добре тримає стрій ля мажор. Шкода лише, що в Україні його роздобути важко.
Бандурки – чаранго
Чара́нго з Болівії – один з небагатьох у світі сучасних інструментів, що споріднені з бандуркою і мають п’ятиструнну конфігурацію. До Південної Америки він був завезений з Європи. Латиноамериканці прийняли його як свій і почали виготовляти його корпус із панциря броненосця. Таким чином гітароподібна форма інструмента тут стала “функційно обгрунтованою” :)
Сучасні чаранго виготовляються з дерева, найчастіше мають гітароподібну форму, 5-по-двоє струн і добре надаються для бандурки в строї ля мажор. Довгий гриф і маленький корпус – зручно діставати далекі лади. Струни треба міняти повністю, прибравши подвійні. Але брати металеві на такий інструмент не можна – верхнячок дуже ніжний…
Charango Tipo Anzaldeño. 2010 р. Болівія
Розміри:
• загальна довжина = 67,5 см;
• ширина корпусу = 17,5 см;
• товщина корпусу (без струн) = 5,5 см;
• мензура = 37,5 см.
Інструмент має легкий приємний звук. На велику гучність його в діапазоні бандурки, мабуть, розраховувати не варто, оскільки його рідний стрій набагато вищий і забезпечується тоншими/легшими струнами. Але в “бандурковому” строї ля мажор звучить дуже добре.
Особливою перевагою такого інструмента є легкий доступ до ладів після 12-го.
“Aruquipa” Charango Manguerito Type. 2013 р. Болівія
Розміри:
• загальна довжина = 39,5 см;
• ширина корпусу = 10 см;
• товщина корпусу (без струн) = 4,5 см;
• мензура = 21 см.
З цього інструмента вийшов абсолютно унікальний варіант бандурки – можна сказати, кишеньковий :) Звук його нагадує музичну скриньку. Всі струни нейлонові. Перша струна узята з рідних; друга – 1-а гітарна; третя – 2-а гітарна; четверта – 3-я гітарна; п’ята – 4-а гітарна.
Добре звучить у високому строї ля-мажор – на октаву вище від бандурки-чаранго класичного розміру. Грати можна все те ж саме, що й на більших інструментах.
Інші бандурки
Ража́н (rajão) – рідкісний у нас європейський інструмент з Португалії. Струн у ньому буває 5 або 6 – коли перша подвоюється. П’ятиструнна конфігурація для нас дуже зручна: міняємо струни – й бандурка готова.
Розміри для одного з сучасних варіантів ражана – Rajão From Madeira Island mod.550:
• загальна довжина = 73,5 см;
• ширина корпусу = 22 см;
• товщина корпусу (без струн) = 6 см;
• мензура = 47 см.
Майстер Чан Нойбуд, 2014 р. Таїланд, Бангкок
Розміри:
• загальна довжина = 92 см;
• ширина корпусу = 25 см;
• товщина корпусу (без струн) = 5,5 см;
• мензура = 58 см.
Пін з Таїланду – дуже цікавий інструмент. Він має не лише абсолютно “мамаївський” вигляд, а ще й стрій нашої бандурки – мінус друга й п’ята струни – див. схеми нижче або PDF. Звук відкритих струн піна схожий також на стрій української ліри. При цьому його діатонічні лади чудово дозволяють грати сумовиті українські мелодії чи псальми… Себто, його й переробляти ніяк не треба. Шкода лише, що рідкісна птиця в наших краях… :)
Залежно від товщини і жорсткості металевих струн, вдалим є стрій соль мажор або ля мажор. Цей зразок інструмента – довбаний; увесь спідняк зроблений з азійської деревини jackfruit, яку називають ще jack-tree (Artocarpus heterophyllus). В Таїланді на піні грають медіатором.
Traditional New Wood Sanshin Okinawa Ryukyu. Asoviva, 2015 р. Японія.
Розміри:
• загальна довжина = 80 см;
• ширина корпусу = 17,5 см;
• товщина корпусу (без струн) = 6 см;
• мензура = 59,3 см.
Рідний стрій цього інструмента – CFC – аналогічний строю тайського піна, і для нас є “давнім бандурковим”. Себто це стрій чотириструнної бандурки, але на тон нижчий, і мінус друга струна. Відповідно на ньому можна грати наші мелодії так само, як і на тайському піні, з тією різницею, що тут немає ладів.
Докладніше: Японський саншін – інструмент з “давнім бандурковим” строєм.