Види інформації: НОТИ

Posted in Новини СТАТТІ ВИДАННЯ

Володимир КУШПЕТ про історичну реконструкцію “мамаївської” кобзи

За виданням: Володимир Кушпет. Школа реконструкції виконавської традиції: ліра, кобза, торбан, бандура, спів. – К.: Темпора, 2016. – Ч.І. – Музично-теоретична основа реконструкції старосвітського виконавства. – 110 с., іл. – Ч.ІІІ. – Кобза. – 154 с., нот. – Ч.VIII. – Додаток [ноти й тексти]. – 177 с., нот.

Реконструкція давньої музики, інструментів та способів гри на них – завдання окреме, непросте й дуже цікаве. І сьогодні у реконструкторів козацької старовини справжнє свято: книга – чи, власне, восьмикнижжя (бо це вісім частин у окремих палітурках) – Володимира Кушпета докладно висвітлює теоретичні й практичні засади цієї справи.

Подаємо фрагменти кількох розділів цього видання, які безпосередньо стосуються “мамаївської” кобзи, а також відео, де автор розповідає і грає на цьому інструменті.

Continue reading “Володимир КУШПЕТ про історичну реконструкцію “мамаївської” кобзи”

Posted in Новини ОГЛЯДИ

Як настроїти бандурку

  Обираємо з трьох строїв
  “Класичний”, або звичайний стрій бандурки
  Торбановий стрій
  Давній стрій бандурки
  Рекомендовані тональності: Соль (G), Ля (A), До (C) − звуки для настроювання бандурки
  Процес настроювання
  Виставляємо рухому підставку − “кобилочку”
  Звуки для настроювання гітар чи реконструйованих “акомпануючих” кобз: шестиструнна “по-бандурковому”, шестиструнна народна − торбановий стрій, семиструнна народна − торбановий стрій, семиструнна академічна − “класичний” стрій.

Continue reading “Як настроїти бандурку”

Posted in Новини СТАТТІ

БАНДУРКА − мамаївська кобза: ЯК ГРАТИ ПО НОТАХ

Тих, хто має досвід гри по нотах на шестиструнній або семиструнній гітарі, бандуркою не здивуєш і не злякаєш. Від семиструнної вона на дві струни простіша; від шестиструнної відрізняється насамперед першою і п’ятою струною: на обох звук на тон нижчий від звичного.

Цікавим “бонусом” за таку зміну строю – і за компактніші розміри бандурки – є незвичайна легкість підбирання мелодії паралельно з акордом супроводу. Справді традиційне – просте, красиве і доцільне

Для охочих маємо тут найпростіший “лікнеп” – див. Стислий виклад нотної грамоти для опанування бандурки чи гітари. А тих, хто вже знає, з чим “їдять” ноти – ласкаво просимо далі! :)

Continue reading “БАНДУРКА − мамаївська кобза: ЯК ГРАТИ ПО НОТАХ”

Posted in Новини СТАТТІ

Стислий виклад нотної грамоти для опанування бандурки чи гітари

Ми сподіваємося, що ця публікація зможе трохи озброїти охочих грати на бандурці, а також і тих гітаристів, що навчаються грати з табів та акордів. Для таких людей зазвичай опанування нот є чимось схожим на потребу зайти в холодну воду. Воно то й можна… але починати ліньки… і маловідоме лякає :)

Проте нотна грамота опановується легко й швидко. Судіть самі: все необхідне можна вмістити на одній сторінці А4 формату!

Continue reading “Стислий виклад нотної грамоти для опанування бандурки чи гітари”

Posted in Новини ОГЛЯДИ

“Давній бандурковий” стрій у світі – приклади

Про спільність строю бандурки з строями деяких архаїчних інструментів, на перший погляд, говоримо досить умовно: це ті, у яких відсутня “наша” друга струна, тобто III-й ступінь мажорного ладу, що “відповідає” за мажорне чи мінорне забарвлення строю. Але те, що граємо на бандурці, можна грати й на цих інструментах, пропускаючи другу струну в аплікатурі лівої руки.

Проте, якщо розглянути питання уважно, знаходимо свідчення про те, що подібні строї здавна існували в Україні, і, найімовірніше, передували бандурковому. Докладніше про це див. статтю Ярослава Ящука “Про походження бандурки”.

Отже, тут подаємо строї струнних музичних інструментів, які складаються з I-го і V-го ступенів мажорного ладу – цей тип називаємо “GD”. Перелік таких інструментів не є повним: тут просто зібрані відомі нам факти.

Важливо враховувати, що всі наведені музичні інструменти мають по кілька варіантів строїв.

ЄВРОПА   Україна: Колісна ліра

АМЕРИКА   США: Дульцімер, Струмстік, триструнні гітари Loog

АЗІЯ   Китай: Люцінь, Жуань, Юкін   Таїланд: Пін   Японія: Саншін, Сямісен

Continue reading ““Давній бандурковий” стрій у світі – приклади”

Posted in Новини ВИДАННЯ

Ноти для семиструнної гітари або кобзи “класичного” строю, запозичені з різних видань

Ця добірка не претендує на вичерпність або досконалість – сюди потрапляють усі українські мелодії, що знайшлися в Інеті. Маєте чим її доповнити – пишіть, будемо Вам дуже вдячні!

Continue reading “Ноти для семиструнної гітари або кобзи “класичного” строю, запозичені з різних видань”

Posted in Новини

ВЕЧІР НАДВОРІ, НІЧ НАСТУПАЄ (лірична)

Наддніпрянщина

Комп’ютерне відтворення нот − ЛЯ-мінор (PDF, mp3):

Комп’ютерне відтворення нот − РЕ-мінор (mp3):

Вечір надворі, ніч наступає,
Вийди, дівчино, серце бажає!
Чистеє небо зіроньки вкрили,
Вийди до мене, дівчино мила.

Дай подивитись в яснії очі,
Стан твій обняти гнучкий дівочий,
Глянути в личко біле, чудове,
На коси довгі, на чорні брови.
 

Posted in Новини

ГОПАК (танець)

Хрестоматійний козацький танець.

Таби для класичного (GDGBD) і для давнього строю (GDGD):


Гопак на семиструнній кобзі торбанового (бандуркового) строю, реконструйованій Миколою Прокопенком – в руках самого майстра. Фрагмент відеозапису, зробленого Віктором Мішаловим у середині 1980-х років у Києві:

Continue reading “ГОПАК (танець)”

Posted in Новини

ЗАПЛУТАЛИСЬ ХМАРИ В СМЕРЕКАХ (туристична, вальс)

Слова і музика Катерини Міщенко.

Синтезатор (mp3):

Комп’ютерне відтворення нот (PDF, mp3):

Ноти й таби до пісні:

Заплутались хмари в смереках,
Влилися туманами в ніч.
Ми йдемо високо й далеко
Вітрам і стихіям навстріч.

Позаду лишилася втома
І міст асфальтова тюрма.
Мабуть, в нас таки не всі вдома,
Бо нас нині вдома нема!

Ми знову на стежці ведмежій,
Де крешуть з небес ковалі.
Вечірню заграву-пожежу
Роздмухує Той, що в скалі.

Із сонцем і ми одпочинем,
А рано в дорогу нам час,
Бо сині карпатські вершини
Давно вже чекають на нас!

Джерело: my.etnoua.info.

Posted in Новини

КОПАВ, КОПАВ КРИНИЧЕНЬКУ (лірична)

Наддніпрянщина

Комп’ютерне відтворення нот верхнього голосу (PDF, mp3):

Ноти для верхнього голосу й таби на два голоси:

Копав, копав криниченьку неділеньку, дві,
Любив козак дівчиноньку людям − не собі.

Приспів:
Ой жаль, жаль не помалу –
Любив дівчину змалу, (2)
Любив, та й не взяв!
Ой жаль, жаль мені буде:
Візьмуть її люде − (2)
Моя й не буде.
Ой жаль, жаль!

Continue reading “КОПАВ, КОПАВ КРИНИЧЕНЬКУ (лірична)”