Бандурка-балабайка з дитячої триструнної гітари Loog I

Балабайка Loog I Трапилася нагода придбати цікавий інструмент – триструнну гітару Loog I, розроблену фірмою Loog Guitars у США для початківців – насамперед для дітей. З неї вийшла чудова бандурка-балабайка, форма якої також має аналоги в “мамаївській” іконографії.

Досвід винахідників гітари Loog має багато спільного з нашою народною “балабайковою” музичною освітою для наймолодших. А для нас цей інструмент цінний насамперед тим, що на ньому можна відтворювати автентичний спосіб гри на бандурці-балабайці без асоціювання з трикутними російсько-радянськими формами.

Читати далі »

15 листопада 2015   (оновлено 30.05.2019)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Бандурка-балабайка, Бандурка-гітара, ВІДЕО, Майстрування, Новини, ОГЛЯДИ, Пристосовані, Ремонт   Автори:                

З історії бандурки – мамаївської кобзи в Україні

З історії бандурки   Вступ
  На чому грав козак Мамай?
  Побутові музичні інструменти в Україні 18-20 століть
  Один стрій для чотирьох інструментів!
  І у сусідів так буває…
  Мамаївський інструмент досі з нами!
  Бандурка і традиційне кобзарство
  Наслідування мамаївських інструментів у 1960-70-х роках
  Бандурки Кобзарського цеху: з 1998 року досьогодні
  Висновки
  Документальні джерела про бандурку (PDF)
 

Багатьох наших сучасників цікавить питання: куди подівся музичний інструмент Козака Мамая – аналог сучасної гітари, і чому його місце в українській музичній традиції тривалий час залишається вільним?

Справді, багата музична культура українців просто не могла бути позбавлена універсального побутового інструмента, розміри якого дозволяли б мати повноцінний бас і давати гарний супровід. Це був інструмент і до співу, і до танцю. Згадаймо Мамаєве: “Гей, бандуро моя золотая! Коли б до тебе дівчина молодая – скакала б, плясала б аж до лиха, що не один чумак одцурався б солі міха!..”

Звівши докупи історичні джерела, фольклорні записи початку 20-го століття й переконливу наукову гіпотезу 1970-х років, ми одержали цілісний, послідовний результат, який проілюстрували друкованими матеріалами, експонатами Національного музею народної архітектури та побуту України та окремими живими інструментами, позиченими у власників.

Читати далі »

Під лежачий камінь вода не тече, або Дещо про музику для себе

Інструмент бійців АТО. 2015 р. На цьому фото – музичний інструмент бійців АТО. Джерело – сторінка МОУ в Facebook: “Є люди, які шукають відмовки, а є люди, які завжди знаходять можливості. Надихаючий приклад: гітара одного з бійців 24-ї окремої механізованої бригади з передової”.

Можливо, це бас-гітара – інструмент має чотири струни. Але нема сумніву в тому, що і в найтяжчі часи музика є нагальною потребою людини!

Напевне, знайдеться немало людей, які люблять музику й спів, але самі не грають і не співають. Відкладають це “на наступне життя”.

Їх ніби можна й зрозуміти: немає вміння, часу, музичної освіти, в країні війна, “все дістало” і так далі. Підстав може бути багато, а причина одна…

Читати далі »

19 липня 2015   (оновлено 29.07.2015)   //   Категорії: Новини, СТАТТІ   Автори:                

Павло Конопленко-Запорожець і його кобза

П.Конопленко-Запорожець Серед багатьох відомих виконавців української діаспори 20-го століття привертає увагу Павло КОНОПЛЕНКО-ЗАПОРОЖЕЦЬ [1890–1982]. Називаючи себе кобзарем на тій підставі, що грав саме на кобзі, він видав три книги про свій інструмент і власний творчий шлях: “Кобза – найстаріший інструмент українського народу” (Одеса, 1911), “Кобза і Бандура” (Вінніпеґ, 1963) і “Кобзар Павло Конопленко-Запорожець у 60-ліття тріюмфу кобзи” (Вінніпеґ, 1970).

Музична спадщина митця та опубліковані матеріали засвідчують, що його першим інструментом був одержаний у 1902 році традиційний народний варіант мамаївської кобзи, вік якого, можливо, налічував до 150 років. Наступні концертні зразки інструментів, успадкувавши давню форму і конструкцію, були підредаговані автором для академічного виконавства.

Кобза Конопленка-Запорожця мала 8 струн на грифі і 2, згодом 4 або 6 коротких приструнків. Cтрій її, як і стрій бандурки, мав багато спільного із сімома струнами торбана. Англомовні довідкові джерела – en.wikipedia.org та інші – означують стрій цієї кобзи як open G tuning і підкреслюють спорідненість його зі строєм “російської” гітари.

Читати далі »

22 липня 2015   (оновлено 19.10.2019)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, АУДІО, ВИДАННЯ, Давні, Новини, СТАТТІ   Автори:                

БАНДУРКА: з якого інструмента почати?

З якого інструмента почати?.. На наш погляд, найкраща конфігурація бандурки – це 4 або 5 струн у строях ля мажор або соль мажор. Вона досить компактна, щоб стати подорожнім інструментом, і при цьому звучить практично в гітарному діапазоні.

З нуля краще починати на чотириструнній – тут можна буде вільніше діяти правою рукою. П’ятиструнний варіант має приємний бас, але потребує більшої точності, щоб не зачіпати його у тих акордах, де він зайвий.

Заради справедливості варто сказати також, що кругла форма і невеличкі розміри корпуса з практичного погляду кращі – такий інструмент мобільніший і дає вільний доступ до ладів після 12-го, якщо вони є. Недаремно на зображеннях козака Мамая переважають саме такі інструменти… Прикладом чогось подібного сьогодні, зокрема, є бандурки-банджо.

…Але, як то кажуть, на колір і смак товариш не всяк. Може, Вам сподобається щось інше! :)

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 03.01.2019)   //   Категорії: Новини, ОГЛЯДИ   Автори:                

Як вибирати інструмент

Як вибрати бандурку Отже, Ви визначилися, яку бандурку хочете мати. Якщо у Вас вже є якийсь аналог цього інструмента – перестроюємо його і бавимося. Але якщо його немає й доведеться купувати – тоді Вам стане у пригоді кілька настанов.

Про дорожчі, якісні варіанти тут говорити не будемо – вони зазвичай не потребують особливої уваги при купівлі чи замовленні в інтернет-магазині; ну хіба що подивитися, чи немає механічних ушкоджень. А от маючи справу з недорогими інструментами, зокрема, китайського виробництва, слід їх перевіряти, і по змозі, вибирати з кількох. Добре вибрані, вони бувають дуже непогані.

Зокрема, варто звертати увагу на такі моменти:

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 03.01.2019)   //   Категорії: Новини, ОГЛЯДИ   Автори:                

Як настроїти бандурку

Основний стрій бандурки – соль мажор   Обираємо з двох строїв
  Звичайний стрій бандурки
  Давній стрій бандурки
  Рекомендовані тональності: Соль (G), Ля (A), До (C) − звуки для настроювання бандурки
  Процес настроювання
  Виставляємо рухому підставку − “кобилочку”
  Звуки для настроювання гітар чи реконструйованих “акомпануючих” кобз: шестиструнна “по-бандурковому”, шестиструнна “по-торбановому”, семиструнна академічна, семиструнна народна − торбановий стрій

Обираємо з двох строїв

На сьогодні маємо два цікаві варіанти настроювання цього інструмента. Звичайний бандурковий стрій добре надається для заміни шестиструнної гітари − двохсотлітня народна побутова традиція підтверджує його ефективність для гри акордами.

А для реконструкторів і тих, хто захоплюється українською старовиною, є архаїчніший варіант − давній бандурковий стрій, який був найбільш актуальний в Україні, ймовірно, протягом 16-17 ст., коли ще не було розвиненого багатоголосся і “акордового” музичного мислення.

При бажанні, гру на цих двох строях можна поєднувати − маючи, наприклад, два інструменти, настроєні по-різному. Аплікатура акордів відрізняється не дуже сильно: у давнього строю просто відсутня друга тонка струна.

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 26.06.2019)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, АУДІО, Давні, Майстрування, Нові, Новини, НОТИ, ОГЛЯДИ, Пристосовані, Ремонт   Автори:                

ГІТАРНИЙ, або сучасний спосіб гри на бандурці

Гітарний спосіб Сучасний спосіб гри на бандурці, не відкидаючи набутків і прийомів автентичного, активно задіює притиснені баси − як в акордах, так і у підібраних підголосках та мелодіях. Тож учитися грати на бандурці таким чином можна, як і на гітарі: по нотах, акордами, табами, “з рук” − зокрема, з відео, підбираючи на слух і т.ін.
 
БАНДУРКА – мамаївська кобза: як грати по нотах »

Акорди на БАНДУРЦІ − п’ятиструнній мамаївській кобзі »

“ТАБаємо” пісні для бандурки »
 

13 червня 2015   (оновлено 03.01.2019)   //   Категорії: Новини, ОГЛЯДИ   Автори:                

БАНДУРКА − мамаївська кобза: ЯК ГРАТИ ПО НОТАХ

Бандурка-укулеле Yamaha Тих, хто має досвід гри по нотах на шестиструнній або семиструнній гітарі, бандуркою не здивуєш і не злякаєш. Від семиструнної вона на дві струни простіша; від шестиструнної відрізняється насамперед першою і п’ятою струною: на обох звук на тон нижчий від звичного.

Цікавим “бонусом” за таку зміну строю – і за компактніші розміри бандурки – є незвичайна легкість підбирання мелодії паралельно з акордом супроводу. Справді традиційне – просте, красиве і доцільне

Втім, ми сподіваємося, що ця публікація зможе трохи озброїти також і тих гітаристів, що навчаються грати з табів та акордів. Для таких людей зазвичай опанування нот є чимось схожим на потребу зайти в холодну воду. Воно то й можна… але починати ліньки… і маловідоме лякає :)

Проте нотна грамота опановується легко й швидко. Судіть самі – все необхідне можна вмістити на одній сторінці А4 формату!

Читати далі »

5 червня 2015   (оновлено 02.03.2018)   //   Категорії: Новини, НОТИ, СТАТТІ   Автори:                

Давні зразки інструментів

Музейні зразки інструментів Тут наводимо зразки музичних інструментів, споріднених з мамаївськими – формою, розмірами, походженням або просто строєм.

  Бандурка
  “Родичі” бандурки
  Альтернативні форми існування строю

Більшість наведених тут інструментів належить фондовій збірці Національного музею народної архітектури та побуту України, і надійшли туди завдяки зусиллям п.Ігоря Шрамка – відомого збирача й дослідника народних музичних інструментів.

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 03.01.2019)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Давні, Новини, ОГЛЯДИ   Автори:   Майстри: , ,