А далі була кобза… – Петро ПРИСТУПОВ, 2017-2019

Кобза Петра Приступова

Джерело: Петро Приступов. А далі була кобза… (про себе дещо і ще щось…). – 2017–2019.

Є такі люди – їх дуже небагато! – які зберігають для нашого сьогодення живі скарби минулих літ. Власне, це не минувшина, а позачасові, завжди актуальні знання, світоглядні та мистецькі явища, які на певному етапі можуть стати відкриттям для кожної людини, незалежно від побуту чи суспільного стану. В одну мить ці знання стають для нас живими, їх творці – близькими й рідними, а Україна – глибокою, невичерпною криницею духовних надбань.

Петро Приступов До таких людей, безперечно, належить і Петро Георгійович Приступов, який ось уже понад сорок років живе поетичними творами українського філософа Григорія Сковороди. Покладений на музику “Сад Божественних пісень” звучить у супроводі кобзи торбанового строю – в різних країнах, для різних аудиторій, але завжди з глибоким змістом і невмирущим духом української філософської давнини…

Нині пан Петро люб’язно ділиться з нами своїми спогадами про музичні та мистецькі стежки-дороги, пов’язані з ім’ям Григорія Сковороди.

Читати далі »

3 вересня 2020   (оновлено 19.09.2020)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Кобза семиструнна, Новини   Автори:   Майстри:   Виконавці: ,            

Документальний фільм “Кобзо моя…” – 1989

Українська ордена “Знак Пошани” студія хронікально-документальних фільмів, Творче об’єднання “Криниця”, 1989 рік.

Творча група: автор сценарію Ігор Замлинський, режисер-оператор Сергій Лисецький, редактор Тарас Унгурян, звукооператор Валентин Антоненко, директор фільму Анатолій Марцинкевич.

Ми дуже вдячні користувачеві YouTube Володимиру Алексєєнку за оприлюдення цього, без перебільшення, унікального матеріалу. І не лише тому, що тут задіяні багато знакових постатей української культури.

Читати далі »

28 червня 2019   (оновлено 24.08.2020)   //   Категорії: ВІДЕО, Давні, Майстрування, Нові, Новини, ОГЛЯДИ     Майстри: ,   Виконавці: ,            

Бандурка, її “родичі” й “сусіди” – кобза, торбан, бандура, гусла, ліра

Козак Мамай. 19 ст.   Відмінність між кобзою і бандурою
  Які інструменти сьогодні називають кобзами
  Торбан
  Види бандур
  Гусла
  Колісна ліра
  Висновки

Сьогодні поговоримо про місце “мамаївської” кобзи – бандурки – балабайки серед споріднених з нею музичних інструментів. І насамперед означимо відмінності між кобзою й бандурою, які сформувалися як цілком різні явища – за походженням, строєм і способом гри.

Відмінність між кобзою і бандурою

Кобза має серед своїх родичiв лютню, гiтару та iншi струннi щипковi iнструменти, на грифi яких струни ПРИТИСКАЮТЬСЯ. Тому кобзу можна легко відрізнити за наявністю накладки на грифі − з ладами чи без ладів.

Читати далі »

Майстер Микола ПРОКОПЕНКО розповідає про семиструнну кобзу – відео, 1980-і рр.


Дивитися на YouTube »

Київський майстер музичних інструментів Микола Прокопенко розповідає про сконструйовану ним на основі давніх зображень семиструнну акомпануючу кобзу.

Відео Віктора Мішалова, середина 1980-х років. Джерело: YouTube, канал користувача Bandurist, збірне відео Leonid Haydamaka – Bandurist, початок з 1:19:27.
 

27 жовтня 2015   (оновлено 03.01.2019)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, ВІДЕО, Давні, Майстрування, Новини     Майстри:              

З історії бандурки – мамаївської кобзи в Україні

З історії бандурки   Вступ
  На чому грав козак Мамай?
  Побутові музичні інструменти в Україні 18-20 століть
  Один стрій для чотирьох інструментів!
  І у сусідів так буває…
  Мамаївський інструмент досі з нами!
  Бандурка і традиційне кобзарство
  Наслідування мамаївських інструментів у 1960-70-х роках
  Бандурки Кобзарського цеху: з 1998 року досьогодні
  Висновки
  Корисна інформація
 

Багатьох наших сучасників цікавить питання: куди подівся музичний інструмент Козака Мамая – аналог сучасної гітари, і чому його місце в українській музичній традиції тривалий час залишається вільним?

Справді, багата музична культура українців просто не могла бути позбавлена універсального побутового інструмента, розміри якого дозволяли б мати повноцінний бас і давати гарний супровід. Це був інструмент і до співу, і до танцю. Згадаймо Мамаєве: “Гей, бандуро моя золотая! Коли б до тебе дівчина молодая – скакала б, плясала б аж до лиха, що не один чумак одцурався б солі міха!..”

Звівши докупи історичні джерела, фольклорні записи початку 20-го століття й переконливу наукову гіпотезу 1970-х років, ми одержали цілісний, послідовний результат, який проілюстрували друкованими матеріалами, експонатами Національного музею народної архітектури та побуту України та окремими живими інструментами, позиченими у власників.

Читати далі »

Давні зразки інструментів

Музейні зразки інструментів Тут наводимо зразки музичних інструментів, споріднених з мамаївськими – формою, розмірами, походженням або просто строєм.

  Бандурка
  “Родичі” бандурки
  Альтернативні форми існування строю

Більшість наведених тут інструментів належить фондовій збірці Національного музею народної архітектури та побуту України, і надійшли туди завдяки зусиллям п.Ігоря Шрамка – відомого збирача й дослідника народних музичних інструментів.

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 03.01.2019)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Давні, Новини, ОГЛЯДИ   Автори:   Майстри: , ,              

Спроби реконструкції “мамаївських” інструментів

Оркестрові кобзи  Загальна інформація   1920-і – 1950-і рр.   Василь Зуляк   Іван Скляр   Микола Прокопенко   Михайло Лисенко-Дністровський   Юлій Збандут   П.Малиновський   Мельнице-Подільські музичні майстерні   Чернігівська фабрика музичних інструментів   Львівська фабрика “Трембіта”   Майстри Київського Кобзарського Цеху   Інші майстри   Інcтрументи НЕВІДОМИХ МАЙСТРІВ   Тематичні посилання   ДЖЕРЕЛА 
 

Загальна інформація

Ентузіасти й професіонали неодноразово намагалися відродити в Україні інструменти, схожі за формою на мамаївські. Зокрема, у радянський час були спроби введення до оркестрів народних інструментів т.зв. ладкових кобз. Окремі їх зразки представлені у фондовій збірці Національного музею народної архітектури та побуту України.

Чимало таких кобз майстрового й серійного виробництва сьогодні лежить без діла по квартирах і культурних установах. По суті, вони є чудовими побутовими інструментами – варто лише трошки підкорегувати стрій…

Тут збираємо відомості за темою – цитати з різних видань, світлини тощо. Виділення в текстах зроблені нами.

Читати далі »

Бандурка – оркестрова кобза-прима, 1970-і рр.

Бандурка-кобза. 1970-і рр. Трапилася нагода познайомитися ближче з не-музейною реконструкцією мамаївського інструмента радянського часу. Це оркестрова кобза-“прима” 1970-х років, робота невідомого майстра, ймовірно, з Мельнице-Подільських виробничих експериментальних майстерень, за конструкцією Миколи Прокопенка.

“На основі чотириструнної домри, яку виготовив Г.Любимов у 1908 р., М.Прокопенко сконструював сім’ю оркестрових ладкових кобз: кобзу-приму, альт, тенор, бас і контрабас. Згодом ці інструменти знайшли своє застосування в Київському оркестрі народних інструментів та Оркестрі народних інструментів Державного радіо і телебачення. У 1974 р. оркестрові кобзи конструкції М.Прокопенка виготовляли Мельнице-Подільські музичні майстерні” (за виданням: Тетяна Сідлецька. Практична культурологія. Історія народно-оркестрового виконавства України. – Вінниця, 2011. – Ч.ІІ. – С.7).

Читати далі »

1 вересня 2015   (оновлено 03.01.2019)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Бандурка-кобза, Давні, Новини, ОГЛЯДИ, Пристосовані, Ремонт   Автори:   Майстри:              

Поштова новина 2014 року! :)

Фрагмент буклета Днями випадково знайшлося на uastamp.com ось таке повідомлення: 25.07.2014 вводяться в обіг поштові марки №1374-1377 “Козак Мамай”, “Кобза”, блоки №124-125 в буклеті №14 “EUROPA”.

Ресурс poshta.kiev.ua додав ще кілька картинок: марки і буклет. Згодом на eBay.com знайшлися фрагменти кращої якості.

Автором цієї серії є художник Віталій Мітченко. І виявилося, що всі музичні інструменти з марок “живуть” на нашому сайті – і на Студії “МИ”. Отже, можемо легко документувати використані зображення…

Читати далі »

2 вересня 2015   (оновлено 03.09.2020)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Давні, Нові, Новини, Повідомлення   Автори:   Майстри: , , ,              

АНГЕЛИ, ЗНИЖАЙТЕСЯ (колядка)

Слова Григорія Сковороди, музика Петра Приступова.

Пісня 4 “Саду Божественних Пісень”.

Оригінал тексту й авторські ноти з акордами:

Таби – редакція для бандурки:

Ангели, знижайтеся, до землі зближайтеся!
Господь Бог, сотворши віки, живе нині з чоловіки!
Станьте з хором всі собором,
Веселітеся, яко з нами Бог!

Се час виповняється! Се Син посилається!
Се літа прийшла кончина! Се Бог посилає Сина!
День приходить, Діва родить,
Веселітеся, яко з нами Бог!

Ми ж тобі, Рожденному, гостеві блаженному,
Серця всіх нас одверзаєм, в душевний дім призиваєм!
Піснь співая, восклицая,
Веселящеся, яко з нами Бог!

Читати далі »

23 серпня 2020   (оновлено 08.09.2020)   //   Категорії: ВІДЕО, Кобза семиструнна, МЕЛОДІЇ, Новини, Пісні, ТАБИ   Автори:   Майстри:   Виконавці: