НОТИ

Posted in ІНСТРУМЕНТИ АУДІО ВІДЕО ВИДАННЯ Давні Нові Новини НОТИ СТАТТІ

Володимир КУШПЕТ про історичну реконструкцію “мамаївської” кобзи

За виданням: Володимир Кушпет. Школа реконструкції виконавської традиції: ліра, кобза, торбан, бандура, спів. – К.: Темпора, 2016. – Ч.І. – Музично-теоретична основа реконструкції старосвітського виконавства. – 110 с., іл. – Ч.ІІІ. – Кобза. – 154 с., нот. – Ч.VIII. – Додаток [ноти й тексти]. – 177 с., нот.

Реконструкція давньої музики, інструментів та способів гри на них – завдання окреме, непросте й дуже цікаве. І сьогодні у реконструкторів козацької старовини справжнє свято: книга – чи, власне, восьмикнижжя (бо це вісім частин у окремих палітурках) – Володимира Кушпета докладно висвітлює теоретичні й практичні засади цієї справи.

Подаємо фрагменти кількох розділів цього видання, які безпосередньо стосуються “мамаївської” кобзи, а також відео, де автор розповідає і грає на цьому інструменті.

Continue reading “Володимир КУШПЕТ про історичну реконструкцію “мамаївської” кобзи”

Posted in ІНСТРУМЕНТИ АУДІО Давні Майстрування Нові Новини НОТИ ОГЛЯДИ Пристосовані Ремонт

Як настроїти бандурку

  Обираємо з двох строїв
  Звичайний стрій бандурки
  Давній стрій бандурки
  Рекомендовані тональності: Соль (G), Ля (A), До (C) − звуки для настроювання бандурки
  Процес настроювання
  Виставляємо рухому підставку − “кобилочку”
  Звуки для настроювання гітар чи реконструйованих “акомпануючих” кобз: шестиструнна “по-бандурковому”, шестиструнна народна − торбановий стрій, семиструнна народна − торбановий стрій, семиструнна академічна.

Обираємо з двох строїв

На сьогодні маємо два цікаві варіанти настроювання цього інструмента. Звичайний бандурковий стрій добре надається для заміни шестиструнної гітари − двохсотлітня народна побутова традиція підтверджує його ефективність для гри акордами.

А для реконструкторів і тих, хто захоплюється українською старовиною, є архаїчніший варіант − давній бандурковий стрій, який був найбільш актуальний в Україні, ймовірно, протягом 16-17 ст., коли ще не було розвиненого багатоголосся і “акордового” музичного мислення.

При бажанні, гру на цих двох строях можна поєднувати − маючи, наприклад, два інструменти, настроєні по-різному. Аплікатура акордів відрізняється не дуже сильно: у давнього строю просто відсутня друга тонка струна.

Continue reading “Як настроїти бандурку”

Posted in Новини НОТИ СТАТТІ

БАНДУРКА − мамаївська кобза: ЯК ГРАТИ ПО НОТАХ

Тих, хто має досвід гри по нотах на шестиструнній або семиструнній гітарі, бандуркою не здивуєш і не злякаєш. Від семиструнної вона на дві струни простіша; від шестиструнної відрізняється насамперед першою і п’ятою струною: на обох звук на тон нижчий від звичного.

Цікавим “бонусом” за таку зміну строю – і за компактніші розміри бандурки – є незвичайна легкість підбирання мелодії паралельно з акордом супроводу. Справді традиційне – просте, красиве і доцільне

Для охочих маємо тут найпростіший “лікнеп” – див. Стислий виклад нотної грамоти для опанування бандурки чи гітари. А тих, хто вже знає, з чим “їдять” ноти – ласкаво просимо далі! :)

Continue reading “БАНДУРКА − мамаївська кобза: ЯК ГРАТИ ПО НОТАХ”

Posted in Новини НОТИ СТАТТІ

Стислий виклад нотної грамоти для опанування бандурки чи гітари

Ми сподіваємося, що ця публікація зможе трохи озброїти охочих грати на бандурці, а також і тих гітаристів, що навчаються грати з табів та акордів. Для таких людей зазвичай опанування нот є чимось схожим на потребу зайти в холодну воду. Воно то й можна… але починати ліньки… і маловідоме лякає :)

Проте нотна грамота опановується легко й швидко. Судіть самі: все необхідне можна вмістити на одній сторінці А4 формату!

Continue reading “Стислий виклад нотної грамоти для опанування бандурки чи гітари”

Posted in ІНСТРУМЕНТИ ВІДЕО Новини НОТИ ОГЛЯДИ

“Давній бандурковий” стрій у світі – приклади

Про спільність строю бандурки з строями деяких архаїчних інструментів, на перший погляд, говоримо досить умовно: це ті, у яких відсутня “наша” друга струна, тобто III-й ступінь мажорного ладу, що “відповідає” за мажорне чи мінорне забарвлення строю. Але те, що граємо на бандурці, можна грати й на цих інструментах, пропускаючи другу струну в аплікатурі лівої руки.

Проте, якщо розглянути питання уважно, знаходимо свідчення про те, що подібні строї здавна існували в Україні, і, найімовірніше, передували бандурковому. Докладніше про це див. статтю Ярослава Ящука “Про походження бандурки”.

Отже, тут подаємо строї струнних музичних інструментів, які складаються з I-го і V-го ступенів мажорного ладу – цей тип називаємо “GD”. Перелік таких інструментів не є повним: тут просто зібрані відомі нам факти.

Важливо враховувати, що всі наведені музичні інструменти мають по кілька варіантів строїв.

ЄВРОПА   Україна: Колісна ліра

АМЕРИКА   США: Дульцімер, Струмстік, триструнні гітари Loog

АЗІЯ   Китай: Люцінь, Жуань, Юкін   Таїланд: Пін   Японія: Саншін, Сямісен

Continue reading ““Давній бандурковий” стрій у світі – приклади”

Posted in АКОРДИ АУДІО МЕЛОДІЇ Новини НОТИ Пісні

ВЕЧІР НАДВОРІ, НІЧ НАСТУПАЄ (лірична)

Наддніпрянщина

Комп’ютерне відтворення нот − ЛЯ-мінор (PDF, mp3):

Комп’ютерне відтворення нот − РЕ-мінор (mp3):

Вечір надворі, ніч наступає,
Вийди, дівчино, серце бажає!
Чистеє небо зіроньки вкрили,
Вийди до мене, дівчино мила.

Дай подивитись в яснії очі,
Стан твій обняти гнучкий дівочий,
Глянути в личко біле, чудове,
На коси довгі, на чорні брови.
 

Posted in АУДІО МЕЛОДІЇ Новини НОТИ Пісні ТАБИ Танці

ЗАПЛУТАЛИСЬ ХМАРИ В СМЕРЕКАХ (туристична, вальс)

Слова і музика Катерини Міщенко.

Синтезатор (mp3):

Комп’ютерне відтворення нот (PDF, mp3):

Ноти й таби до пісні:

Заплутались хмари в смереках,
Влилися туманами в ніч.
Ми йдемо високо й далеко
Вітрам і стихіям навстріч.

Позаду лишилася втома
І міст асфальтова тюрма.
Мабуть, в нас таки не всі вдома,
Бо нас нині вдома нема!

Ми знову на стежці ведмежій,
Де крешуть з небес ковалі.
Вечірню заграву-пожежу
Роздмухує Той, що в скалі.

Із сонцем і ми одпочинем,
А рано в дорогу нам час,
Бо сині карпатські вершини
Давно вже чекають на нас!

Джерело: my.etnoua.info.

Posted in АКОРДИ АУДІО МЕЛОДІЇ Новини НОТИ Пісні ТАБИ

КОПАВ, КОПАВ КРИНИЧЕНЬКУ (лірична)

Наддніпрянщина

Комп’ютерне відтворення нот верхнього голосу (PDF, mp3):

Ноти для верхнього голосу й таби на два голоси:

Копав, копав криниченьку неділеньку, дві,
Любив козак дівчиноньку людям − не собі.

Приспів:
Ой жаль, жаль не помалу –
Любив дівчину змалу, (2)
Любив, та й не взяв!
Ой жаль, жаль мені буде:
Візьмуть її люде − (2)
Моя й не буде.
Ой жаль, жаль!

Continue reading “КОПАВ, КОПАВ КРИНИЧЕНЬКУ (лірична)”

Posted in Інше АУДІО МЕЛОДІЇ Новини НОТИ Пісні ТАБИ

МЕЛОДІЯ (лірична, народний романс)

Автор невідомий

Комп’ютерне відтворення нот (PDF, mp3):

Ноти й таби:

Шукаємо гарних слів до цієї мелодії. Долучайтеся! :)
 

Posted in Інше АУДІО МЕЛОДІЇ Новини НОТИ ТАБИ

МІСТО ЗОЛОТЕ, або СЮЇТА ДЛЯ ЛЮТНІ, ч.1. Канцона − Володимир Вавілов

Тут наводимо виклад мелодії для бандурки за піснею “Город золотой” з репертуару Бориса Грєбєнщикова.

Комп’ютерне відтворення нот (PDF, mp3):

Обгортка платівки В.Вавілова, ноти й таби пісні:

Ця мелодія у первісному – авторському – варіанті побачила світ 1972 року на платівці “Лютневая музыка XVI-XVII веков. В.Вавилов”, виданій фірмою “Мелодія”.

Її автор, Володимир Вавілов [1915–1973], видатний російський музикант-гітарист і лютніст, із цим твором вдався до містифікації. Він приписав авторство сюїти для лютні італійському композиторові 16-го століття Франческо Канова да Мілано. Проте у жодному зібранні творів Франческо да Мілано цього твору не було виявлено…

Згодом на цю мелодію російський поет Анрі Волохонський написав вірш під назвою “Рай” – саме його, з невеличкими змінами, виконує Борис Грєбєнщиков під назвою “Город золотой”. Подаємо тут його український переклад, скомпонований з різних джерел.

Continue reading “МІСТО ЗОЛОТЕ, або СЮЇТА ДЛЯ ЛЮТНІ, ч.1. Канцона − Володимир Вавілов”