БАНДУРКА: з якого інструмента почати?

З якого інструмента почати?.. На наш погляд, найкраща конфігурація бандурки – це 4 або 5 струн у строях ля мажор або соль мажор. Вона досить компактна, щоб стати подорожнім інструментом, і при цьому звучить практично в гітарному діапазоні.

З нуля краще починати на чотириструнній – тут можна буде вільніше діяти правою рукою. П’ятиструнний варіант має приємний бас, але потребує більшої точності, щоб не зачіпати його у тих акордах, де він зайвий.

Заради справедливості варто сказати також, що кругла форма і невеличкі розміри корпуса з практичного погляду кращі – такий інструмент мобільніший і дає вільний доступ до ладів після 12-го, якщо вони є. Недаремно на зображеннях козака Мамая переважають саме такі інструменти… Прикладом чогось подібного сьогодні, зокрема, є бандурки-банджо.

…Але, як то кажуть, на колір і смак товариш не всяк. Може, Вам сподобається щось інше! :)

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 14.02.2016)   //   Категорії: Новини, ОГЛЯДИ   Автори:                

Як вибирати інструмент

Як вибрати бандурку Отже, Ви визначилися, яку бандурку хочете мати. Якщо у Вас вже є якийсь аналог цього інструмента – перестроюємо його і бавимося. Але якщо його немає й доведеться купувати – тоді Вам стане у пригоді кілька настанов.

Про дорожчі, якісні варіанти тут говорити не будемо – вони зазвичай не потребують особливої уваги при купівлі чи замовленні в інтернет-магазині; ну хіба що подивитися, чи немає механічних ушкоджень. А от маючи справу з недорогими інструментами, зокрема, китайського виробництва, слід їх перевіряти, і по змозі, вибирати з кількох. Добре вибрані, вони бувають дуже непогані.

Зокрема, варто звертати увагу на такі моменти:

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 28.06.2015)   //   Категорії: Новини, ОГЛЯДИ   Автори:                

Як настроїти бандурку

Основний стрій бандурки – соль мажор   Стрій бандурки
  Рекомендовані тональності: Соль мажор, Ля мажор, До мажор − звуки для настроювання бандурки
  Процес настроювання
  Виставляємо рухому підставку − “кобилочку”
  Звуки для настроювання гітар

Стрій бандурки

Найпростіше означення строю бандурки: він мажорний. Бандурку традиційно можна строїти в будь-якій зручній тональності за ступенями (від басу): перший, п’ятий, перший, третій, п’ятий.

Ясна річ, у народному побуті ніхто не дбав про абсолютну відповідність строю інструмента якійсь певній тональності − все було відносно. Кожен настроює бандурку, як йому зручно: до голосу, до струн, до розмірів інструмента і т.д. Ми найчастіше робимо так само, а тут подаємо три “офіційні” версії.

Ноти та аплікатури акордів бандурки на цьому сайті наводимо як для основного, соль-мажорного строю − соль-ре-соль-сі-ре, або латиною GDGBD. На інструменті, настроєному в іншій тональності, ці твори можна грати так само, вони просто звучатимуть відповідно вище або нижче.

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 26.11.2016)   //   Категорії: Новини, ОГЛЯДИ   Автори:                

Автентичний спосіб гри на бандурці

Козаки розважаються. 1778-82 рр. Автентичний спосіб гри на бандурці має свої особливості. Фольклорист Микола Привалов описує його так: “…три верхние струны прижимаются как на гитаре, пальцем указательным, средним, безымянным (и иногда мизинцем) левой руки; но два баса никогда не укорачиваются, указательным пальцем правой руки производится общее по всем струнам бряцание (движением кисти) как на балалайке. Следовательно, в то же время, как левою рукою нажимаются разные аккорды на струнах до − ми − соль, басы до − соль всегда звучат по всей длине, давая однообразное сопровождение в интервале квинты”.

Ф.Солнцев. Акварель. 1844 р.

Процитовано за публікацією: Привалов Николай Иванович. Тамбуровидные музыкальные инструменты русского народа. Очерк их происхождения, появления на Руси и существования (домра, балалайка, лютня, кобза, бандура, бандурка, торбан, мандолина, гитара). Историческое исследование. – “Известия С.-Петербургского общества музыкальных собраний”. – 1905, апрель-июнь. – 1906, февраль.

Прикметно, що подібний спосіб гри застосовується донині в сільському побутуванні балабайок українського строю; тільки басових струн триструнні балабайки не мають. Відмінність же від бандуркового способу, описаного Приваловим, полягає у активному використанні великого пальця лівої руки для притиснення найтовщої струни балабайки.
 

13 червня 2015   (оновлено 16.07.2015)   //   Категорії: Новини, ОГЛЯДИ                  

ГІТАРНИЙ, або сучасний спосіб гри на бандурці

Гітарний спосіб Сучасний спосіб гри на бандурці, не відкидаючи набутків і прийомів автентичного, активно задіює притиснені баси − як в акордах, так і у підібраних підголосках та мелодіях. Тож учитися грати на бандурці таким чином можна, як і на гітарі: по нотах, акордами, табами, “з рук” − зокрема, з відео, підбираючи на слух і т.ін.
 
БАНДУРКА – мамаївська кобза: як грати по нотах >>

Акорди на БАНДУРЦІ − п’ятиструнній мамаївській кобзі >>

“ТАБаємо” пісні для бандурки >>
 

13 червня 2015   (оновлено 17.04.2017)   //   Категорії: Новини, ОГЛЯДИ   Автори:                

Акорди на БАНДУРЦІ − п’ятиструнній мамаївській кобзі

12 акордів бандурки Гітарний, або сучасний спосіб гри на бандурці дозволяє активно задіювати баси і використовувати для навчання схеми акордів гітарного типу.

У таблиці − див. ілюстрацію поруч або PDF − показані універсальні аплікатури дванадцяти акордів бандурки. Для неї, як і для шестиструнної гітари, існує обмежена кількість акордових схем, які можна пересувати по грифу вгору-вниз, одержуючи при цьому ті самі акорди для різної висоти звуків. У заголовках вказано кількість ладів між однойменними акордами для чотирьох схем, які послідовно змінюють одна одну.

Під кожною акордовою схемою зазначено, на якому ладу за її допомогою береться той чи інший акорд. На цей лад ставимо перший (вказівний) палець, далі − як на малюнку. Під назвою акорда вказано також можливість уживання з ним відкритого баса G або D − тобто 5-ї або 4-ї струни.

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 27.08.2015)   //   Категорії: АКОРДИ, Новини, ОГЛЯДИ                  

БАНДУРКА − мамаївська кобза: ЯК ГРАТИ ПО НОТАХ

Бандурка-укулеле Yamaha Тих, хто має досвід гри по нотах на шестиструнній або семиструнній гітарі, бандуркою не здивуєш і не злякаєш. Від семиструнної вона на дві струни простіша; від шестиструнної відрізняється насамперед першою і п’ятою струною: на обох звук на тон нижчий від звичного.

Цікавим “бонусом” за таку зміну строю – і за компактніші розміри бандурки – є незвичайна легкість підбирання мелодії паралельно з акордом супроводу. Справді традиційне – просте, красиве і доцільне

Втім, ми сподіваємося, що ця публікація зможе трохи озброїти також і тих гітаристів, що навчаються грати з табів та акордів. Для таких людей зазвичай опанування нот є чимось схожим на потребу зайти в холодну воду. Воно то й можна… але починати ліньки… і маловідоме лякає :)

Проте нотна грамота опановується легко й швидко. Судіть самі – все необхідне можна вмістити на одній сторінці А4 формату!

Читати далі »

5 червня 2015   (оновлено 21.07.2015)   //   Категорії: Новини, НОТИ, СТАТТІ   Автори:                

Давні зразки інструментів

Музейні зразки інструментів Тут наводимо зразки музичних інструментів, споріднених з мамаївськими – формою, розмірами, походженням або просто строєм.

  Бандурка
  “Родичі” бандурки
  Альтернативні форми існування строю

Більшість наведених тут інструментів належить фондовій збірці Національного музею народної архітектури та побуту України, і надійшли туди завдяки зусиллям п.Ігоря Шрамка – відомого збирача й дослідника народних музичних інструментів.

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 11.06.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Давні, Новини, ОГЛЯДИ   Автори:   Майстри: , ,              

Спроби реконструкції “мамаївських” інструментів

Оркестрові кобзи  Загальна інформація   1920-і – 1950-і рр.   Василь Зуляк   Іван Скляр   Микола Прокопенко   Михайло Лисенко-Дністровський   Юлій Збандут   П.Малиновський   Мельнице-Подільські музичні майстерні   Чернігівська фабрика музичних інструментів   Львівська фабрика “Трембіта”   Майстри Київського Кобзарського Цеху   Інші майстри   Інcтрументи НЕВІДОМИХ МАЙСТРІВ   Тематичні посилання   ДЖЕРЕЛА 
 

Загальна інформація

Ентузіасти й професіонали неодноразово намагалися відродити в Україні інструменти, схожі за формою на мамаївські. Зокрема, у радянський час були спроби введення до оркестрів народних інструментів т.зв. ладкових кобз. Окремі їх зразки представлені у фондовій збірці Національного музею народної архітектури та побуту України.

Чимало таких кобз майстрового й серійного виробництва сьогодні лежить без діла по квартирах і культурних установах. По суті, вони є чудовими побутовими інструментами – варто лише трошки підкорегувати стрій…

Тут збираємо відомості за темою – цитати з різних видань, світлини тощо. Виділення в текстах зроблені нами.

Читати далі »

Бандурка – оркестрова кобза-прима, 1970-і рр.

Бандурка-кобза. 1970-і рр. Трапилася нагода познайомитися ближче з не-музейною реконструкцією мамаївського інструмента радянського часу. Це оркестрова кобза-“прима” 1970-х років, робота невідомого майстра, ймовірно, з Мельнице-Подільських виробничих експериментальних майстерень, за конструкцією Миколи Прокопенка.

“На основі чотириструнної домри, яку виготовив Г.Любимов у 1908 р., М.Прокопенко сконструював сім’ю оркестрових ладкових кобз: кобзу-приму, альт, тенор, бас і контрабас. Згодом ці інструменти знайшли своє застосування в Київському оркестрі народних інструментів та Оркестрі народних інструментів Державного радіо і телебачення. У 1974 р. оркестрові кобзи конструкції М.Прокопенка виготовляли Мельнице-Подільські музичні майстерні” (за виданням: Тетяна Сідлецька. Практична культурологія. Історія народно-оркестрового виконавства України. – Вінниця, 2011. – Ч.ІІ. – С.7).

Читати далі »

1 вересня 2015   (оновлено 08.01.2017)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Бандурка-кобза, Давні, Новини, ОГЛЯДИ, Пристосовані, Ремонт   Автори:   Майстри: