БАНДУРКА − мамаївська кобза: ЯК ГРАТИ ПО НОТАХ

Бандурка-укулеле Yamaha Тих, хто має досвід гри по нотах на шестиструнній або семиструнній гітарі, бандуркою не здивуєш і не злякаєш. Від семиструнної вона на дві струни простіша; від шестиструнної відрізняється насамперед першою і п’ятою струною: на обох звук на тон нижчий від звичного.

Цікавим “бонусом” за таку зміну строю – і за компактніші розміри бандурки – є незвичайна легкість підбирання мелодії паралельно з акордом супроводу. Справді традиційне – просте, красиве і доцільне

Втім, ми сподіваємося, що ця публікація зможе трохи озброїти також і тих гітаристів, що навчаються грати з табів та акордів. Для таких людей зазвичай опанування нот є чимось схожим на потребу зайти в холодну воду. Воно то й можна… але починати ліньки… і маловідоме лякає :)

Проте нотна грамота опановується легко й швидко. Судіть самі – все необхідне можна вмістити на одній сторінці А4 формату!

Читати далі »

5 червня 2015   (оновлено 02.03.2018)   //   Категорії: Новини, НОТИ, СТАТТІ   Автори:                

Давні зразки інструментів

Музейні зразки інструментів Тут наводимо зразки музичних інструментів, споріднених з мамаївськими – формою, розмірами, походженням або просто строєм.

  Бандурка
  “Родичі” бандурки
  Альтернативні форми існування строю

Більшість наведених тут інструментів належить фондовій збірці Національного музею народної архітектури та побуту України, і надійшли туди завдяки зусиллям п.Ігоря Шрамка – відомого збирача й дослідника народних музичних інструментів.

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 03.01.2019)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Давні, Новини, ОГЛЯДИ   Автори:   Майстри: , ,              

Спроби реконструкції “мамаївських” інструментів

Оркестрові кобзи  Загальна інформація   1920-і – 1950-і рр.   Василь Зуляк   Іван Скляр   Микола Прокопенко   Михайло Лисенко-Дністровський   Юлій Збандут   П.Малиновський   Мельнице-Подільські музичні майстерні   Чернігівська фабрика музичних інструментів   Львівська фабрика “Трембіта”   Майстри Київського Кобзарського Цеху   Інші майстри   Інcтрументи НЕВІДОМИХ МАЙСТРІВ   Тематичні посилання   ДЖЕРЕЛА 
 

Загальна інформація

Ентузіасти й професіонали неодноразово намагалися відродити в Україні інструменти, схожі за формою на мамаївські. Зокрема, у радянський час були спроби введення до оркестрів народних інструментів т.зв. ладкових кобз. Окремі їх зразки представлені у фондовій збірці Національного музею народної архітектури та побуту України.

Чимало таких кобз майстрового й серійного виробництва сьогодні лежить без діла по квартирах і культурних установах. По суті, вони є чудовими побутовими інструментами – варто лише трошки підкорегувати стрій…

Тут збираємо відомості за темою – цитати з різних видань, світлини тощо. Виділення в текстах зроблені нами.

Читати далі »

Бандурка – оркестрова кобза-прима, 1970-і рр.

Бандурка-кобза. 1970-і рр. Трапилася нагода познайомитися ближче з не-музейною реконструкцією мамаївського інструмента радянського часу. Це оркестрова кобза-“прима” 1970-х років, робота невідомого майстра, ймовірно, з Мельнице-Подільських виробничих експериментальних майстерень, за конструкцією Миколи Прокопенка.

“На основі чотириструнної домри, яку виготовив Г.Любимов у 1908 р., М.Прокопенко сконструював сім’ю оркестрових ладкових кобз: кобзу-приму, альт, тенор, бас і контрабас. Згодом ці інструменти знайшли своє застосування в Київському оркестрі народних інструментів та Оркестрі народних інструментів Державного радіо і телебачення. У 1974 р. оркестрові кобзи конструкції М.Прокопенка виготовляли Мельнице-Подільські музичні майстерні” (за виданням: Тетяна Сідлецька. Практична культурологія. Історія народно-оркестрового виконавства України. – Вінниця, 2011. – Ч.ІІ. – С.7).

Читати далі »

1 вересня 2015   (оновлено 03.01.2019)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Бандурка-кобза, Давні, Новини, ОГЛЯДИ, Пристосовані, Ремонт   Автори:   Майстри:              

НОВІ БАНДУРКИ

Козак Мамай 18 ст. і бандурка 2013 р. Народні картини з Мамаєм нагадують нам про героїчну козацьку історію – і водночас про медитативний стан української душі… Чи не тому хочеться іноді мати точну копію такого музичного інструмента, щоб побути собі козаком на відпочинку? :)

Усі наведені нижче кобзи-бандурки були зроблені за “мамаївськими” зразками. Деякі з них і взагалі мають конкретні мальовані “прототипи”…

Читати далі »

13 червня 2015   (оновлено 03.01.2019)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Бандурка-балабайка, Майстрування, Нові, Новини, ОГЛЯДИ   Автори:   Майстри: ,              

Поштова новина 2014 року! :)

Фрагмент буклета Днями випадково знайшлося на uastamp.com ось таке повідомлення: 25.07.2014 вводяться в обіг поштові марки №1374-1377 “Козак Мамай”, “Кобза”, блоки №124-125 в буклеті №14 “EUROPA”.

Ресурс poshta.kiev.ua додав ще кілька картинок: марки і буклет. Згодом на eBay.com знайшлися фрагменти кращої якості.

Автором цієї серії є художник Віталій Мітченко. І виявилося, що всі музичні інструменти з марок “живуть” на нашому сайті – і на Студії “МИ”. Отже, можемо легко документувати використані зображення…

Читати далі »

2 вересня 2015   (оновлено 03.09.2020)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Давні, Нові, Новини, Повідомлення   Автори:   Майстри: , , ,              

Балабайка з гарбуза

Назар БОЖИНСЬКИЙ

Балабайка з гарбуза. 2015 р. Цей інструмент – спроба реконструкції одного з найпростіших народних варіантів бандурки-балабайки.

Розміри:

  загальна довжина = 67 см + хвіст гарбуза 12 см;
  ширина корпусу = 12,3 см;
  товщина корпусу (без струн) = 8 см;
  мензура = 51 см.

Отже, вдалося мені роздобути сушений гарбуз-горлянку. Ця порода гарбуза офіційно зветься “лагенарія”. Насіння можна купити на базарі.

Читати далі »

6 червня 2015   (оновлено 03.01.2019)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Бандурка-балабайка, Майстрування, Нові, Новини, ОГЛЯДИ   Автори:   Майстри: ,              

Правильний розрахунок ладів на грифі інструмента

Розмічання ладів Тут поговоримо про те, як правильно розрахувати лади на новій бандурці. Таким самим способом можна перевірити правильність розміщення ладів на будь-якому іншому інструменті, який “не строїть”.

Самі лади можна й нав’язати – наприклад, з товстої рибальської волосіні. Як нав’язати лади – відео для лютні » Такі лади при потребі легко пересуваються і корегуються.

Постійні лади роблять найчастіше металевими, рідше – з твердого дерева. Останнє можливе лише для нейлонових або жильних струн, бо металеві швидко “з’їдять” дерев’яний лад. Але так чи інакше, гриф інструмента для цього треба розмітити. Дехто розмічає лади на слух, але надійніше скористатися калькулятором.

При розмічанні ладів на грифі слід враховувати, що обчислені відстані відкладаються між крайньою точкою поріжка – верхніми точками ладів – верхньою точкою підструнника (див. малюнок – приклад розміщення І-го ладу). Для виготовлення якісного інструмента з постійними ладами точність цієї розмітки буде дуже важлива.

Читати далі »

19 вересня 2015   (оновлено 04.09.2020)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Майстрування, Нові, Новини, Ремонт   Автори:                

БАНДУРКИ з інших інструментів

Різні бандурки, 2010-2014 рр.   Бандурки – оркестрові та акомпануючі кобзи
  Бандурки – домри, мандоліни, балабайки
  Бандурки – гітари
  Бандурки – укулеле
  Бандурки – банджо
  Бандурки – чаранго
  Інші бандурки

Ми в жодному разі не закликаємо Вас знущатися над музичними інструментами! Проте часто буває так, що він лежить без діла й сумує, бо грати нікому… А Вам саме потрібна МАМАЇВКА? Отже, ви одне одного знайшли!

Мензури деяких інструментів Вдаючись до такого “редагування”, сповідуємо принцип мінімального втручання в первісний стан інструмента. По-перше, так менше мороки, а по-друге, кожен музичний інструмент має своє життя, і наше завдання – розширити його можливості у потрібний нам бік, а не одержати своє будь-якою ціною.

Тому в абсолютній більшості випадків ми лише перестроюємо інструмент, іноді – міняємо струни, ще рідше – робимо додаткові заглибини на поріжку. Як правило, більше нічого й не треба.

Читати далі »

Бандурка з 4-струнного банджо Musima 1980-х років: що всередині?

Банджо-тенор Musima, 1980-і рр. Трапилася нагода придбати “з рук” цікавий інструмент – чотириструнне банджо-тенор Musima 1980-х років, зроблене в Східній Німеччині (НДР).

З конкретним екземпляром пощастило – ні тріщин, ані подряпин, гриф рівний, інструмент добре строїть. Було лише дві невеличкі проблеми, але їх вдалося легко вирішити. Перша – глухуватий бас, себто 4-та струна; друга – металеві струни стояли трохи зависоко над грифом, тому після сьомого ладу грати було некомфортно.

В І-неті кажуть, що всередині корпуса банджо Musima є гвинт для регулювання висоти струн. На жаль, такої можливості у цій моделі не виявилося. Зате була нагода глянути, що робиться в коряку інструмента…

За допомогу в придбанні банджо щиро дякуємо п.Оксані Смереці-Малик! :)

Читати далі »

20 серпня 2015   (оновлено 03.01.2019)   //   Категорії: ІНСТРУМЕНТИ, Бандурка-банджо, Новини, ОГЛЯДИ, Пристосовані, Ремонт   Автори: