ІНСТРУМЕНТИ: ВСЕ про інструменти

Posted in Новини

Бандурка-“стріла” з укулеле SpongeBob SBUVOFT

Такого у нас ще не було! :)) Хтось може вважати цю модель не зовсім доречною в контексті бандурки, але іграшка вийшла цікава, бо має кілька оригінальних моментів. Тому ділимося набутим досвідом :) .

Вперше мені трапився такий інструмент кілька років тому. Його кумедний вигляд одразу привернув увагу. Звук був не особливий, струни теж, зате форма виявилася несподівано приємною в руках.

Друга наша “зустріч” таки завершилася придбанням. Отже, дивимося ближче.

Continue reading “Бандурка-“стріла” з укулеле SpongeBob SBUVOFT”

Posted in Новини ОГЛЯДИ

Бандурка з укулеле-концерт Korala PUC-20 – музичний полікарбонат!

Кілька місяців тому трапилася в І-неті інформація про укулельки з полікарбонату. А поруч – несподівано добрі відгуки… І, хоч я в усьому ціную природність та екологічність, захотілося спробувати, з чим його їдять.

Знавці розповідають, що в Канаді вже давно експериментували з академічними бандурами, у яких робили верхняк дерев’яний, а спідняк полікарбонатний. Нібито виходять недорогі, та й звучать непогано. Але мені чути-бачити не доводилося. Отже, знаходжу магазин, у якому є укулеле Korala PUC-20, і йду на розглядини.

Як тільки інструмент потрапив у руки – піти без нього вже не стало сили! :) А чому – зараз розкажу.

Continue reading “Бандурка з укулеле-концерт Korala PUC-20 – музичний полікарбонат!”

Posted in Новини СТАТТІ

Бандурка, її “родичі” й “сусіди” – кобза, торбан, бандура, гусла, ліра

  Відмінність між кобзою і бандурою
  Які інструменти сьогодні називають кобзами
  Торбан
  Види бандур
  Гусла
  Колісна ліра
  Висновки

Сьогодні поговоримо про місце “мамаївської” кобзи – бандурки – балабайки серед споріднених з нею музичних інструментів. І насамперед означимо відмінності між кобзою й бандурою, які сформувалися як цілком різні явища – за походженням, строєм і способом гри.

Відмінність між кобзою і бандурою

Кобза має серед своїх родичiв лютню, гiтару та iншi струннi щипковi iнструменти, на грифi яких струни ПРИТИСКАЮТЬСЯ. Тому кобзу можна легко відрізнити за наявністю накладки на грифі − з ладами чи без ладів.

Continue reading “Бандурка, її “родичі” й “сусіди” – кобза, торбан, бандура, гусла, ліра”

Posted in Новини СТАТТІ ОГЛЯДИ

Різні конструкції банджо: корисне для бандурки

Серед зображень музичних інструментів Козака Мамая на традиційних картинах часом зустрічаємо кобзи, схожі на банджо – немов би зі шкіряним верхом, круглі й без голосника. Зрештою, чому б і ні? Зробити щось подібне не дуже складно, інструмент буде дзвінкий, гучний – та ще й сам-собі-барабан! :)

Тим цікавіше нам сьогодні ознайомитися зі світовим досвідом виготовлення такої конструкції. А її історія – справжній майстровий детектив!

Маємо надію, що цей огляд допоможе зацікавленим вибрати собі готову бандЖурку з-поміж нових чи користованих. А тим, хто захоче зробити собі щось подібне, додасть поживи для роздумів.

  Барабан плюс струни
  Особливості банджо серед родичів лютні
  Матеріали банджової мембрани
  Конструкції для натягу мембрани
  Резонатор
  Кобилочка, підструнник, струни, кілочки
  Функційні відмінності між банджо і бандуркою
  Висновки
  Джерела

Continue reading “Різні конструкції банджо: корисне для бандурки”

Posted in Новини ОГЛЯДИ

Бандурка з укулеле-сопрано Lanikai LU-21P

Lanikai Hohner LU-21P – гарний і якісно зроблений інструмент “мамаївського” вигляду, доступний в Україні за помірну ціну. Розміри укулеле-сопрано дозволяють носити таку бандурку з собою – вона легенька і в чохлі за спиною майже непомітна.

Якогось особливого вибирання такий інструмент не потребує. Принаймні, з чотирьох бачених мною всі чотири були зроблені бездоганно: рівний гриф, чистий звук, низько поставлені струни, правильний стрій, якісне лакування.

Отже досить імовірно, що початківець, купуючи таку бандурку, може лише перевірити її на відсутність механічних ушкоджень, а далі спокійно настроювати і вчитися.

Continue reading “Бандурка з укулеле-сопрано Lanikai LU-21P”

Posted in Новини ОГЛЯДИ

Бандурка-балабайка з дитячої триструнної гітари Loog I

Трапилася нагода придбати цікавий інструмент – триструнну гітару Loog I, розроблену фірмою Loog Guitars у США для початківців – насамперед для дітей. З неї вийшла чудова бандурка-балабайка, форма якої також має аналоги в “мамаївській” іконографії.

Досвід винахідників гітари Loog має багато спільного з нашою народною “балабайковою” музичною освітою для наймолодших. А для нас цей інструмент цінний насамперед тим, що на ньому можна відтворювати автентичний спосіб гри на бандурці-балабайці без асоціювання з трикутними російсько-радянськими формами.

Continue reading “Бандурка-балабайка з дитячої триструнної гітари Loog I”

Posted in Новини

Майстер Микола БУДНИК розповідає про виготовлення музичних інструментів – відео, 1993 рік


Дивитися на YouTube »

Микола Будник, цехмайстер Київського Кобзарського Цеху, розповідає про виготовлення музичних інструментів. Відеозапис зроблено 1993 року в цеховій майстерні, м.Ірпінь під Києвом. Розмову веде Василь Хитрук, відео – Анатолій Богород, участь у зйомці – Василь Музика.
 

Posted in Новини

Майстер Микола ПРОКОПЕНКО розповідає про семиструнну кобзу – відео, 1980-і рр.


Дивитися на YouTube »

Київський майстер музичних інструментів Микола Прокопенко розповідає про сконструйовану ним на основі давніх зображень семиструнну акомпануючу кобзу.

Відео Віктора Мішалова, середина 1980-х років. Джерело: YouTube, канал користувача Bandurist, збірне відео Leonid Haydamaka – Bandurist, початок з 1:19:27.
 

Posted in Новини СТАТТІ

З історії бандурки – мамаївської кобзи в Україні

  Вступ
  На чому грав козак Мамай?
  Побутові музичні інструменти в Україні 18-20 століть
  Один стрій для чотирьох інструментів!
  І у сусідів так буває…
  Мамаївський інструмент досі з нами!
  Бандурка і традиційне кобзарство
  Наслідування мамаївських інструментів у 1960-70-х роках
  Бандурки Кобзарського цеху: з 1998 року досьогодні
  Висновки
  Корисна інформація
 

Багатьох наших сучасників цікавить питання: куди подівся музичний інструмент Козака Мамая – аналог сучасної гітари, і чому його місце в українській музичній традиції тривалий час залишається вільним?

Справді, багата музична культура українців просто не могла бути позбавлена універсального побутового інструмента, розміри якого дозволяли б мати повноцінний бас і давати гарний супровід. Це був інструмент і до співу, і до танцю. Згадаймо Мамаєве: “Гей, бандуро моя золотая! Коли б до тебе дівчина молодая – скакала б, плясала б аж до лиха, що не один чумак одцурався б солі міха!..”

Звівши докупи історичні джерела, фольклорні записи початку 20-го століття й переконливу наукову гіпотезу 1970-х років, ми одержали цілісний, послідовний результат, який проілюстрували друкованими матеріалами, експонатами Національного музею народної архітектури та побуту України та окремими живими інструментами, позиченими у власників.

Continue reading “З історії бандурки – мамаївської кобзи в Україні”

Posted in Новини СТАТТІ ВИДАННЯ

Павло Конопленко-Запорожець і його кобза

  Про інструмент – восьмиструнну кобзу бандуркового/торбанового строю
  Аудіозаписи
  Висновки
  Джерела
 

Серед багатьох відомих виконавців української діаспори 20-го століття привертає увагу Павло КОНОПЛЕНКО-ЗАПОРОЖЕЦЬ [1890–1982]. Називаючи себе кобзарем на тій підставі, що грав саме на кобзі, він видав три книги про свій інструмент і власний творчий шлях: “Кобза – найстаріший інструмент українського народу” (Одеса, 1911), “Кобза і Бандура” (Вінніпеґ, 1963) і “Кобзар Павло Конопленко-Запорожець у 60-ліття тріюмфу кобзи” (Вінніпеґ, 1970).
 

Музична спадщина митця та опубліковані матеріали засвідчують, що його першим інструментом був одержаний у 1902 році традиційний народний варіант мамаївської кобзи, вік якого, можливо, налічував до 150 років. Наступні концертні зразки інструментів, успадкувавши давню форму і конструкцію, були підредаговані автором для академічного виконавства.

Кобза Конопленка-Запорожця мала 8 струн на грифі і 2, згодом 4 або 6 коротких приструнків. Cтрій її, як і стрій бандурки, мав багато спільного із сімома струнами торбана. Англомовні довідкові джерела – en.wikipedia.org та інші – означують стрій цієї кобзи як open G tuning і підкреслюють спорідненість його зі строєм “російської” гітари.

Continue reading “Павло Конопленко-Запорожець і його кобза”